torsdag 6 oktober 2016

Spooktober Readathon

Nu är det oktober och det innebär höst, med massor av löv i nyanser av gult, orange och rött, myskvällar med te och goda böcker, och så småningom Halloween och Allhelgonaafton.

Jag har aldrig firat Halloween speciellt, men när jag ramlar över en readathon med halloweentema, hänger jag spontant och gärna med på det.

Utmaningen annonseras på Booktube av bland annat en användare kallad Paper Faeri.

Det är utmaningar av olika slag under hela oktober, med en readathon sista hela veckan i oktober, alltså 23-29 oktober enligt amerikanernas lustiga sätt att påbörja veckan på en söndag.

Även läsmaratonet har sina utmaningar. Dessa följer här:

Readathon Challenges:
1. Read the Group Book. (The Haunting of Hill House by Shirley Jackson)
2. Read a book featuring your favorite Halloween creature. (examples: Vampires, Ghosts, Witches etc.)
3. Read a book with fall colors on the cover.
4. Read a book by an iconic horror author of your choice. (examples: Stephen King, Edgar Allan Poe, H.P Lovecraft, etc.)
5. Read a scary book and watch the movie adaptation.
6. Read a scary graphic novel.
7. Read a book with a spooky setting. (examples: haunted house, creepy forest, salem witch trials, etc.)


För utmaning ett är det gruppboken som gäller. Som tur är finns den att låna på det lokala biblioteket. En svensk version, sm heter "Hemsökelsen".

För utmaning två har jag valt min favorit, häxan, och läser en bok av Terry Pratchett, "The Shepherd's Crown" som har en häxa som huvudperson, Tiffany Aching.

Som tredje bok blir det "Yuko" av Jenny Milewski. Boken har gott om rött på omslaget och rött är en av färgerna jag förknippar hösten med, för att det finns så många vackra, röda löv på träden under just oktober.

Som femte bok väljer jag "Spökstaden" av Ransom Riggs. Det är andra boken i en serie, och den första boken har blivit film ganska precis nyss. Jag har redan läst ettan, jag vill gärna se filmen. Så jag fuskar lite här och läser nästa bok i samma universum istället.

För utmaning 4, 6 och 7 har jag ännu inte valt någon bok. Jag har ett par veckor på mig att bestämma mig. Kanske dyker det upp någon ny bok som passar. Annars botaniserar jag i bokhyllan och tar någon bok jag blir sugen på när det närmar sig.

Den första boken i utmaningen kan man läsa när som helst under hela oktober, medan de andra böckerna måste läsas just under readathon-veckan. Att läsa sex böcker på en vecka, även om en av dem är en serieroman, låter lite väl mycket. Speciellt för mig som har ett snitt på 1-1.5 böcker per vecka. I bästa fall två böcker per vecka. Nåja, jag ska göra mitt bästa och ha kul under tiden!

Nu var det ett bra tag sedan jag hakade på något readathon. Senaste gångerna jag gjort det har jag snubblat redan vid starten och inte gjort mycket av det alls. Men denna månad vill jag göra annorlunda. Vi får se hur det går. Jag har många andra böcker som är högprioriterade före dessa. Men ändå, det lät så roligt att jag hoppar direkt in i löv- och spökhögen ändå!

Paper Faeris video finns att se här nedan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar