tisdag 31 maj 2016

Recension: Hoppa så fångar jag av Eva Holmquist

Hoppa så fångar jag är sista boken i trilogin om rymdskeppet Diligentia.

Diligentia är ett generationsskepp som efter flera hundra år är på väg att nå sin destination.

Människorna ombord på skeppet har glömt sitt förflutna, och varför de är där de är. De tror att skeppet är ett heligt väsen och att de måste hedra det med dagliga ritualer och böner.

När de slutligen landar på en planet för kolonisation, är det många som inte ens vågar eller vill lämna det heliga skeppets korridorer. Några få vågar bosätta sig på planeten, och det är efter att detta skett som tredje boken börjar.

Med Hoppa så fångar jag dyker ett andra skepp upp, Ignotus, och ställer allt på ända, både för kolonisatörerna och för de som är kvar på skeppet Diligentia. Även för besättningen ombord på Ignotus blir det ett omtumlande möte, med ödesdigra konsekvenser för alla inblandade.

Böckerna om Diligentia är ett bra val för den som inte tidigare har läst science fiction, gärna vill prova på, men vill börja lite lätt.

I dessa tre böcker är det människorna som är i fokus, och relationerna människor emellan är det som är det viktigaste.

Hoppa så fångar jag handlar om att hitta sig själv, att våga tro på sig själv, och att våga tro på de kärleksförhållanden som man ger sig in i. Boken handlar också om att våga tro på att den man älskar – eller att man själv – är kapabel att ta emot om man hoppar. Så titeln för boken är lysande och boken i sig är också riktigt bra och väl värd att läsas.

Serien riktar sig i första hand till ungdomar, och huvudpersonerna i böckerna är också, de flesta, mycket unga. Det avspeglar sig även i språket, som är enkelt och direkt, och för handlingen framåt på ett andlöst vis som gör att du bara läser och läser och inte vill sluta. Jag tyckte att serien växte med varje bok.

Det här var en värdig avslutning på trilogin och jag är glad att jag fick tillfälle att läsa den. Tack, Eva Holmquist och Ordspira förlag, för recensionsexemplaret!

Författare: Eva Holmquist
Titel: Hoppa så fångar jag
ISBN: 978-91-88381-00-2
Sidantal: 280
Mitt exemplar: fått av författaren (och förlaget)
Recensionsexemplar: ja

Tidigare böcker i trilogin:

Boken finns att köpa här:

1 kommentar:

  1. Har varit nyfiken på denna serie :) Dags att köpa hem den :)

    SvaraRadera