torsdag 28 april 2016

Recension: Uppvaknandet av A.R. Yngve

Om handlingen, från Welas förlag, som gett ut boken (samma text finns också på baksidan av boken):

David Archibald blir uppväckt ur en frusen sömn. Han befinner sig 900 år in i framtiden, i en värld ärrad av katastrofer och krig. Civilisationen har dragit sig tillbaka till befästa stadsstater, där feodalherrarna och deras riddare härskar.
David finner sitt öde: att rubba denna medeltida framtid i sina grundvalar och starta en ny renässans.
Han blir den osannolike hjälten kallad DARC.

Den här boken var spännande från allra första början och den fortsatte att underhålla boken igenom.

Det som lockade mig mest var tanken på ett samhälle som befann sig i framtiden, men ändå – eller kanske just därför – tappat bort och förvrängt så mycket av vår egen tid. Det blev riktigt underhållande när popikoner och Jultomten fått helt annan betydelse, och när man kände igen annat från vår tid och tidigare som förvanskats och förändrats. Det får mig att undra hur mycket vi har misstolkat av det vi tror oss veta om forntiden och framåt, och om hur de levde för 900 år sedan bakåt från i dag.

När jag fick veta att de dyrkade en gudinna hade jag hoppats att samhället var mer matriarkaliskt än det var. Tyvärr var det som vilket feodalt samhälle som helst, förutom med den lilla touchen som jag var omåttligt förtjust i, att den nya tekniken blandade sig med det ålderdomliga. Robotar, laserteknik och jetmotorer, ihop med feodalherrar och torneringar, där till och med riddarrustningarna har hypermoderna finesser.

För att återgå till kvinnans position och religionen, så verkade inte ens prästinnan ha någon hedervärd position, egentligen – eller snarare, en hög position har hon, men det är en sexuell sådan och inte direkt någon med maktinflytande, åtminstone inte utanför sin kyrka, eller respektingivande – tvärtom verkar en del se ned på henne. Så tyvärr gör detta att folket tror på en gudinna, inte att kvinnorna i samhället därmed får maktinflytande. Kvinnorna har samma låga position som i Medeltidens feodalsamhälle.

Det var en snabbläst bok, mycket eftersom den var så kort och tunn. Men låt inte längden avskräcka dig, det är nämligen första delen i en trilogi, så det finns en fortsättning. Man fick några svar i denna första bok, men det uppstod också en hel del frågor och handlingen utvecklades åt olika håll. Framför allt de spetälska intresserar mig, och jag har mina teorier om vad eller vilka de är, men jag vill läsa vidare för att se om jag har rätt eller fel.

Nu när jag precis har läst ut bok ett ser jag fram emot att läsa fortsättningen framöver, för jag kommer definitivt att läsa vidare.

Jag blir också nyfiken på de tecknade serierna som står till grund för bokversionerna. Ett slags smakprov, i alla fall på tecknarstilen, får man i och med att Uppvaknandet är illustrerad.

Andra och tredje boken i trilogin heter Ödemarkens barn och Slaget om framtiden.

Tack till A.R. Yngve och Wela förlag för recensionsexemplaret!

Författare: A.R.Yngve
Titel: Darc Ages – De mörka tidevarven – Första boken: Uppvaknandet
Serie: Darc Ages – De mörka tidevarven
Förlag: Wela Förlag
ISBN: 978-91-87711-61-9
Sidantal: 194
Recensionsexemplar: ja

Boken finns att köpa här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar