söndag 6 mars 2016

Min nya läsburk från och med februari

Vad är en läsburk?

Min TBR-jar.
Vad är en läsburk? Den kan också kallas tbr-burk eller tbr-jar, där tbr står för to be read. Det är alltså böcker man har i hyllan som man ännu inte läst, en lapp för varje oläst bok.

När man känner för det drar man en lapp och får hjälp med vad man ska läsa härnäst. Men jag har lite speciella regler för min burk och hur den ska användas. Mer om det längre ned.

Nu har jag en riktigt stor glasburk. Det är roligare med en genomskinlig burk där man ser de faktiska lapparna i burken.

Jag hade en lite mindre burk tidigare, också i glas, innan jag bytte och ett tag hade en svart, mönstrad burk, där man inte såg någonting av lapparna. Det var inte alls lika roligt. Därför bytte jag igen, till den här nya burken i samband med min stora bokutrensning.

300 lappar


Jag byter ut "De vilda detektiverna".
När jag rensade ut så många böcker (200 stycken) i februari, så rensade jag också bland lapparna.

Jag har en anteckningsbok där jag hade som ambition att skriva upp alla mina olästa böcker. Jag påbörjade projektet med stor iver. Jag började på A (författarens efternamn) och gav upp någon gång runt L. Det kändes så deprimerande med så förskräckligt många olästa böcker. Sedan dess har vissa böcker tillkommit ändå i burken, både fler gamla hyllvärmare, plus att jag lagt lappar för några relativt nyköpta böcker i burken också.

Summa summarum är det 300 lappar i min burk, 300 olästa böcker från mina bokhyllor. Det är – måste jag skam att säga – inte alla mina olästa, långtifrån.

Jag har dock bestämt mig för att i burken, och på nämnda lista för vilka böcker som finns i burken, alltid ha en konstant siffra av 300 stycken.

Varje gång jag tar en lapp ur burken, letar jag rätt på någon annan oläst bok i min hylla som ännu inte har en lapp i burken, skriver upp titeln (ibland även författaren) och stoppar den nya lappen i burken.

Min förhoppning är att jag någon gång ska ha läst så många av mina böcker att siffran 300 inte längre ska vara konstant, att jag läser böcker och inte har fler lappar för olästa böcker att stoppa i burken.

Men dit är det långt, flera års läsning, om inte mer. För jag köper ju också nya böcker, som så småningom blir hyllvärmare.

Just därför har jag bestämt för att läsa allt köpt 2016 under 2016. Plus att jag alltså tar en lapp ur burken varje månad och läser den boken.

Dock kan det ibland bli så att jag läser någon bok utan att ta lapp ur burken, och senare stöter på den lappen. Då är det bara att slänga den lappen och ersätta med en annan bok och ny lapp (så att jag ändå har 300 böcker i burken).

Reglerna kring burken: färgerna


Böcker!
Jag har lite speciella regler kring hur jag drar lapp ur burken varje månad. Bara för att göra det roligare och lite mer komplicerat. Som ni ser på fotografierna har jag olika färg på lapparna. För att jag inte ska ta medvetet en viss färg före en annan eller en viss bok som jag vet har en viss färg, involverar dragningen en tärning.

Sedan jag gjorde fler lappar har jag också fått fler färger, fler än sex stycken. Därför har jag lagt till ett extrasteg i min dragning.

Färgerna är följande (och motsvarar siffror som följer):

  1. beige
  2. rött/rosa
  3. lila
  4. orange
  5. ljusblått/mellanblått/mörkblått
  6. gult

Regler för TBR-jar: tärningen


  • Boken ska finnas på detta blocks lista och stryks när den läses, varefter en annan bok läggs i burken och får denna boks nummer.
  • Slå en tärning för att välja färg. Ta därefter upp en lapp ur TBR-burken i rätt färg. Om det är ett två-/flerfärgsnummer, slå igen. Om det finns två färger: färg 1: 1-3, färg 2: 4-6. Om det finns tre färger: färg 1: 1-2, färg 2: 3-4, färg 3: 5-6.
  • Om boken som dras är en andra/tredje och så vidare bok i en serie väljs boken som är näst på tur bland olästa i serien; om författaren gett ut flera böcker och jag vill läsa dem efter publiceringssår väljs nästa bok på tur istället.
  • Om boken redan lästs görs proceduren om (med tärning och så vidare).
  • Om lust ej finns att läsa är det 1. för att en bok ska skänkas bort – gör det då på en gång! Eller gör om proceduren. Men prova boken i 50 sidor innan du lägger den åt sidan eller ger bort den.

Varje månad drar jag en lapp ur burken på detta vis. När jag väl kommit fram till vilken färg jag ska ta får jag gräva i burken – men inte för långt! – och ta en lapp, helst en lapp som ligger ganska långt överst. Jag går efter något slags intuition och hoppas på en bra bok varje gång, att det blir en bok som jag faktiskt känner lust att läsa. Hittills har jag inte gett upp någon bok utan läst ända till slutet.

Dock vill jag inte att det blir som det var för ett par år sedan, då ”Änka för ett år”, var min tbr-burks-bok i just ett år. Den kändes förskräckligt seg att läsa. Därför ska jag ta tag i att läsa min tbr-burks-bok som en av de första böckerna för månaden, verkligen, verkligen läsa den – och läsa bara en bok i taget så att den verkligen blir läst och inte läggs åt sidan i en läshög med femtioelva andra böcker som jag läser i samtidigt.

Jag ska också se till att, om jag nu verkligen ogillar boken så mycket, istället skänka bort den. Nu vet jag redan nu att jag inte har många sådana böcker i mina hyllor. De böcker jag har kvar nu efter min stora rensning vill jag verkligen läsa.

Vad jag hoppas på


Därför hoppas jag på att läsa många hyllvärmare framöver, då jag också bestämt mig för att bara läsa mina egna böcker och inte låna några böcker från biblioteket. Allt för att minska på den här högen av 300+ böcker jag har olästa i hyllan.

Men jag begränsar mig till en läsburksbok i månaden just för att läsandet annars för min del är lustfyllt och jag väljer spontant utifrån vad jag känner för att läsa för stunden. Jag måste få ha den friheten. Blir jag alltför låst vid visa titlar slår jag bakut och läser inte alls istället. Därför räcker det med en medveten burkbok i månaden (även om jag som sagt kan läsa andra böcker, som långt senare visar sig ha varit burkböcker utan att jag riktigt tänkt på det).

1 kommentar:

  1. Åh vilken härlig idé! :) Blir riktigt inspirerad att göra min egna burk :)

    SvaraRadera