torsdag 10 mars 2016

Hett i Hyllan #30

Hett i hyllan återkommer varje torsdag (åtminstone hos Monika, och lite nu och då hos mig). Såhär skriver Monika på bloggen Bokföring enligt Monika:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Eftersom Monika den här gången tog upp bokserier, vilka hon köper samtliga delar i, eller de flesta delarna av, redan innan hon läst en enda del, tänkte jag också ta upp bokserier.

För mig är det oftast tvärtom. Jag snålar in och tänker efter för länge. Köper första boken eller tänker köpa första boken – någon gång i framtiden.

Många gånger är tanken hos mig att jag köper bok ett för att se om jag gillar. Sedan blir den stående i hyllan – oläst. Soulless av Gail Carriger är ett sådant exempel.

För det mesta får den alltså inte sällskap av fler delar eller kanske bara en del till som jag köper hux flux, fast jag inte läst första. För ibland, speciellt när det finns en bok ett och två på rea, passar jag på att köpa båda.

Så om jag riktigt tänker efter finns det många fall där jag gjort delvis som Monika eller till och med precis som hon. För jag har faktiskt ett antal serier där jag köpt på mig, men inte läst mer än bok ett eller ingen bok alls.

Dessa är (detta är ingen fullständig lista på något vis, utan bara de jag kommit på såhär över dagen):

  1. Gemma Doyle-trilogin av Libba Bray
  2. Trilogin om Kungadråparen av Patrick Rothfuss
  3. Trilogin om Wondla av Tony Diterlizzi
  4. Outlander-serien av Diana Gabaldon
  5. Grave-serien av Charlaine Harris
  6. Sookie Stackhouse-serien av Charlaine Harris


Gemma Doyle-trilogin av Libba Bray


Den första boken köpte jag på en bokrea på Bokia. Den andra boken blev köpt på en annan rea i samma butik, då det var utförsäljning i hela butiken, om jag minns rätt, för att den skulle upphöra, och då fanns det bara tvåan kvar. Annars hade jag köpt också trean. Därför har jag dem stående i bokhyllan, del ett och två i en trilogi. Dumt, för nu vill jag ju ha bok tre i inbundet format, och helst i samma upplaga men den finns väl inte att få tag på längre (jag har ärligt talat inte riktigt kollat).


Trilogin om Kungadråparen av Patrick Rothfuss


Här köpte jag första delen, något senare del två med ursäkten att det var andra delen av samma bok. Varför, åh, varför envisas de att dela upp just tjocka fantasyromaner i två hela tiden, när de översätter till svenska!

I rean året därpå köpte jag på mig del tre och fyra, eller egentligen del två då, eftersom det är en trilogi. Den sista boken – som förstås kommer att bli (minst!) två böcker på svenska – har ännu inte utkommit ens på engelska (originalspråket).

Och nu har jag, tack vare #hylltömning2016, läst första delen och ser mycket fram emot att läsa övriga utkomna delar.

Trilogin om Wondla av Tony Diterlizzi


En annan trilogi som jag gjort på samma vis med som med Gemma Doyle-trilogin är serien om Wondla. Där har jag bok ett och två, har inte läst någon av dem, men saknar bok tre, och nu börjar jag tänka att det är lika bra att köpa på mig den tredje delen också och sedan tvingas läsa hela serien – eftersom jag lovat mig själv att läsa alla böcker jag köper i år, just under detta år.

Outlander-serien av Diana Gabaldon


Outlander-serien är ett kapitel för sig. Jag har varit nyfiken på den här serien sedan en kvinna vars blogg jag tidigare följde höjde författaren till skyarna, och när min syster slutligen rekommenderade bokserien kom jag mig äntligen för att köpa första delen i pocket. Läste och tyckte om.

Därefter började jag leta på secondhand, eftersom serien är så lång (och jag är lite snål), och mycket riktigt så hittade jag många delar till vrakpriser. Speciellt eftersom jag letade efter och hittade de inbundna utgåvorna.

Nu är grejen med Diana Gabaldons böcker att de är riktiga tegelstenar. Jag avhöll mig från att köpa den senast utkomna delen när den nu fanns på årets bokrea – och tyckte att det var riktigt duktigt av mig. En bok som tyvärr delats upp i två på svenska, fy, fy. Den heter Skugga av svek.

Jag har hur som helst utökat min bokhylla med fyra väldigt tjocka romaner, under de senaste åren, alla olästa. För jag har ännu bara läst bok ett, men samlade alltså i något slags vilt samlarmanihumör på mig alla övriga delar jag fick tag på inbundna. Tyvärr är det inte alla delar jag fått tag på.

Jag har del ett, två, fyra, sex och sju. Problematiskt blir det först när jag har läst bok två. Ska jag då leta i secondhandbutiker efter bok tre eller ska jag köpa en pocketversion (för den finns att på tag på i den lokala bokhandeln) eller hur ska jag göra? Det ser ju redan konstigt ut i bokhyllan när jag har bok ett i pocket och resten i tjocka tegelstensklumpar till inbundna böcker.

Dessutom har jag del ett i en spin-off-serie, också den inbunden, men inte riktigt lika tjock. Och jag vet ännu inte om jag kommer att tycka att det är värt att läsa hela mastodontserien – och än mindre en spinn-off.

Charlaine Harris och jag


Vad gäller serien om Sookie Stackhouse både köpte och fick jag första delen, tror jag behöll det exemplar jag fick i present. Jag läste den och gillade, men hade länge inga fler delar. Tills jag på Myrorna i Västerås stötte på fler delar, en hel hög, för tio kronor styck! Då gick det ju inte att låta bli! Vid ett par tillfällen till har jag hittat delar på secondhand och köpt.

Så nu har jag vips bok 1-10, bok 12 och sista delen, bok 14. Problem blir det alltså först när jag läst till och med den tionde delen.

Som ni ser på fotografiet fick jag tag på de flesta i samma upplaga.

Vad gäller Grave-serien var den på bokrean för några år sedan, alla fyra delarna som den serien består av, så då kunde jag ju inte låta bli. På något vis har jag fått för mig att jag gillar alla Charlaine Harris' böcker, och då passar jag på. Numera har jag läst bok ett och två i Grave-serien. I år tänkte jag läsa trean och fyran, i min ”avsluta fem serier”-utmaning.

Terry Pratchett och Robin Hobb


Vissa favoritförfattare samlar jag på mig allt i en serie av, utan att ha läst.

Det gäller till exempel Robin Hobb, Diana Wynne Jones, Gene Wolfe och Terry Pratchett. 

Här visar jag ett foto på en del av alla Terry Pratchetts Discworld-böcker som jag samlat på mig genom åren.

Voffer e de på detta vise? Voffer gö de på detta vise? Voffer då, då?


Varför gör jag så här? Varför gör man såhär? För att man är boksamlare, kanske? För att man vet med sig att man kommer att gilla böckerna – fast man egentligen köper grisen i säcken? För att det alltid finns det där ha-begäret som man, just när det handlar om böcker, låter härska och ta över?

Hur det nu än är så är det roligt att skriva om böcker, roligt att blogga om dem – och lite smått pinsamt – samt att det sporrar mig till att ta tag i att läsa alla dessa böcker. Och om inte annat så gör ju sådana här inlägg att man blir medveten om vad man faktiskt har i hyllan. Allting blir lite mindre dammigt, inte minst bokstavligt, när man tar fram böcker och fotar dem.

En extra kommentar om numreringen


Om ni undrar var Hett i hyllan #28 och #29 tog vägen så följer jag de nummer Monika har; jag missade med andra ord att skriva om Hett i hyllan förra veckan och veckan dessförinnan – mest för att jag postade så många andra inlägg, under dessa dagar, att det fick räcka så.

Jag har skrivit två tidigare inlägg:

7 kommentarer:

  1. Åh, den där utgåvan av Trummornas dån är så himla snygg! Jag gillar ju Outlander-serien, men de två första böckerna är klart bäst. Senare i serien kan jag önska att Diana Gabaldons redaktör skulle våga säga ifrån lite mer...

    Jag köpte fyra Sookie Stackhouse-böcker på Myrorna, jag med. För mig visade det sig nog inte vara en så stor lyckträff. Har läst två av dem, men har ingen vidare lust att läsa vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den, C.R.M. Nilsson, både ryggen och framsidan - en väldigt vacker illustration!

      Aha, ja, tyvärr är det väl så att när en författare blir riktigt, riktigt stor, så vågar inte redaktörerna säga till lika mycket, åtminstone inte till de där som ändå skriver mastodontverk ...

      Då får jag hoppas att jag tycker bättre om Sookie Stackhouse - jag har ju bara läst första boken än så länge. Lättsamt underhållande, måste jag säga, och jag läste den i samma veva som jag läste Twilight (också bara första boken) och måste säga att jag gillade Stackhouse bättre.

      Men vi får väl se ... Om inte annat var de ju billiga, bara 10 kronor styck ...

      Radera
  2. Du har alltid så härligt långa och uttömmande inlägg. Fantastiskt kul att läsa :) Vi har nog en del gemensamt du och jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Monika, vad glad jag blir av berömmet! :D Det har vi nog, inte minst kärleken till böcker!

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, Hannele, man köper på sig alldeles för många! :-) Så lätt hänt!

      Radera
  4. vart har du köpt wondla böckerna? letar efter de vanliga men hittar bara som e-bok..

    SvaraRadera