söndag 28 februari 2016

Ta kontroll över bokhyllan-tävling: min läshög

Anna Höglund på Fantastiska berättelser anordnar en Ta kontroll över bokhyllan-tävling i mars som går ut på att läsa hyllvärmare under mars månad.

Som hyllvärmare definieras böcker köpta som senast i december 2015.

Inga böcker köpta under det nya året får således ingå i tävlingen. Det är inte antal böcker som räknas utan procent av lästa böcker i mars.

Jag har letat fram en stor hög hyllvärmare, som omfattar 10 böcker – alla köpta 2015 eller tidigare.

Dessutom har jag valt två böcker för Nellys #hylltömning2016-utmaning, samt att jag dragit en TBR-burks-bok, som också den tack och lov, blev en bok köpt före januari 2016.

Här är listan med böckerna i korthet, i den ordning de syns på fotografiet, bakre raden först, och från vänster till höger:

  1. The Long War av Terry Pratchett & Stephen Baxter
  2. The Girl who Leapt Through Time av Yasutaka Tsutsui
  3. Nina av en slump av Michéle Lesbre (tbr-burks-bok)
  4. Insurgent av Veronica Roth
  5. Maresi av Maria Turtschaninoff
  6. Irrande falk av Jamil Ahmad
  7. Peace av Gene Wolfe (#hylltömning2016-bok)
  8. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist
  9. Soulless av Gail Carriger
  10. Vindens namn, del 1 av Patrick Rothfuss (#hylltömning2016-bok)

I januari i år läste jag 6 böcker och i februari 7 (nästan 8). I snitt läser jag minst ungefär en bok i veckan.

Således tror jag att jag kommer att läsa åtminstone fyra av dessa böcker – minst – och som mest kanske jag når upp i 7-10 böcker.

Men tio är i alla fall ett försvarligt antal och jag har därför gott om böcker att läsa.

I första hand kommer jag att prioritera de två hylltömningsböckerna och tbr-burks-boken.

Ta kontroll över bokhyllan-tävling. Min läshög.
The Long War av Terry Pratchett och Stephen Baxter är andra boken i en serie. Jag läste första boken redan augusti 2013. The Long War köpte jag i juli 2014. Serien består av tre böcker som jag har, plus ännu en utkommen och en femte och sista bok som utkommer våren 2016. Jag vill köpa boken när den kommer ut, och för att kunna försvara det inköpet vill jag ha läst de tidigare böckerna i serien innan dess.

The Girl who Leapt through Time av Yasutaka Tsutsui består av två noveller (novellas?) som utkom första gången redan 1967, i översättning på engelska 2011 efter ett japanskt nytryck 2009. Min hyllvärmare har funnits hos mig bara sedan juli 2015, men jag har varit sugen på att läsa den här boken sedan jag köpte den och sneglat vilt på den nu sedan jag först bestämde mig för att vara med i mars-tävlingen.

Nina av en slump av Michèle Lesbre är jag lite osäker på när jag köpte, men det var i alla fall före 2015, då jag började föra ordentlig bok över vilka böcker jag köpte. Och nästan säkert även före 2014, så boken har stått länge oläst i hyllan. Tur att den blev tbr-burks-bok för jag ser fram emot att läsa den. En fransk roman, utgiven av Sekwa förlag.

Insurgent av Veronica Roth är andra boken i Divergent-trilogin. Jag läste första boken i februari 2014 och älskade den, köpte fortsättningen Insurgent redan i mars samma år, men av någon outgrundlig anledning blev det inte av att läsa den. Därför passar jag på nu istället, när jag köpte den sista boken i trilogin på årets bokrea 2016 tillsammans med novellsamlingen Four. Med detta är serien mer eller mindre komplett och jag borde ta tag i att läsa böckerna.

Maresi av Maria Turtschaninoff är förutom att det är en mycket vacker bok, även en väldigt bra bok, tror jag. Jag köpte den i december 2014 och nu har jag velat läsa den så länge (alltsedan dess) att det är löjligt om jag väntar mycket längre med att verkligen göra det.

Irrande falk av Jamil Ahmad köpte jag på bokrean 2014. Nu har jag köpt arton nya böcker på årets rea. Dags att läsa gamla reaböcker så att jag kan ta till mig de nya böckerna med någotsånär gott samvete. Dessutom verkar Irrande falk vara en intressant bok; den utspelas i gränstrakterna mellan Pakistan Iran och Afghanistan.

Peace av Gene Wolfe köpte jag på bokrean i februari 2013. Ännu en bokreabok som fått stå alldeles för länge oläst i hyllan. Nu är det äntligen dags att läsa den!

Kaninhjärta av Christin Ljungqvist köpte jag direkt av författaren i november 2012. Det blir därmed den bok jag haft näst längst i mars-läsningshögen. Jag köpte Rävsång, bok tre i serien, nu på årets bokrea. Sedan tidigare har jag även bok två, Fågelhjärta, oläst i hyllan. Nu är det dags att läsa alla tre och jag börjar i mars med bok ett.

Soulless av Gail Carriger fanns på svenska på rean i år, tillsammans med bok två och tre i tetralogin. Faktum är att jag övervägde att köpa dem på svenska, men i sista stund ångrade jag mig. Jag har bok ett i hyllan sedan september 2012. Jag måste göra ett ordentligt försök att läsa den här boekn på engelska innan jag köper en svensk version. Dessutom finns bara bok ett till tre på svenska, inte bok fyra och fem. Lika bra då att läsa dem alla fem på engelska. I mars ska förhoppningsvis bok ett bli läst. Och motivera eventuella inköp av senare böcker i serien.

Vindens namn, del 1 av Patrick Rothfuss har stått i hyllan sedan oktober 2013. Jag har del 2 och fortsättningarna (den egentliga bok 2) i hyllan. Fyra av sex böcker har således hittat hem till mig och jag har ännu inte läst någon av dem. Dags att läsa bok ett, förhoppningsvis uner mars. Är det någon som vet om del 3 i trilogin blivit översatt (till en bok fem och sex)?

Sammanfattningsvis är det böcker från 2012, 2013, 2014 och 2015 i min hög.

2012: 2 böcker.
2013: 2 böcker.
2014: 4 böcker.
2015: 1 bok.

Okänt år före 2014: 1 bok. Förmodligen 2012 – upplagan är i alla fall från 2012.

Vad tror ni om mina chanser att läsa dessa böcker? Har ni läst någon av dem? Är det någon jag borde prioritera före någon annan? Och ska ni också vara med i utmaningen/tävlingen?

2 kommentarer:

  1. Du har gjort precis som jag med Divergent-serien :) Känner också att det börjar bli dags för Insurgent snart.

    Kaninhjärta har jag läst, det tog ett tag innan jag kom in i den (hade lite svårt med språket) men sedan tyckte jag väldigt mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det är fler som skjutit på en bok i en serie som man ändå gillar. :)

      Då ska jag ge Kaninhjärta en ordentlig chans innan jag ger upp - fast jag brukar inte ge upp böcker när jag väl börjat läsa dem. Tack!

      Radera