torsdag 11 februari 2016

Hett i hyllan #26

Monika på Bokföring enligt Monika har haft ett torsdagstema på bloggen nu sedan i höstas förra året, som hon kallar ”Hett i hyllan”. Hon beskriver det såhär:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag tänkte haka på utmaningen och försöka att göra den, jag också, på torsdagarna. Det är helt i ton med hur det ser ut i mina bokhyllor just nu. Som ni kanske vet har jag haft en stor bokrensning som jag berättat om i Bokrensarhelg. Då rensade jag ut 200 böcker ur mina välfyllda (överfyllda) bokhyllor, samt rensade ut en del (fler än vad som redan står där) böcker i förrådet.

Nu är bokrean på g och det är snart dags. För första gången någonsin funderar jag på att förhandsboka några böcker. Mest bara för att jag verkligen ska tänka igenom vad jag köper och inte spontanköpa. Mest på Bokus men också lite på Adlibris, verkar det bli.

Fast mest vill jag gynna den lokala bokhandeln, som är en Ugglan-bokhandel. De har lite annat utbud än nätbokhandlarna, vilket är bra. Till viss del lappar de över, men det verkar också vara bra mycket olika, så jag hittar (tyvärr) böcker både här och var som jag blir sugen på att läsa.

Men det där suget går ju över. Och när boken väl står i hyllan, blir den oftast stående där (oläst). Så i och med 2016 och min stora rensning och mitt nyårslöfte att endast läsa egenägda böcker, har jag också gått igenom massor av gamla sparade kvitton. Jo, jag har sparat kvitton på köpta böcker i åratal (enormt bokintresse javisst). Nu gick jag igenom och slängde kvittona men jag kunde ju inte göra det utan att skriva upp boktitlarna. På Ugglan och Röda Korset (där jag köpt flitigt de senaste åren) syns ju inte vad det är för böcker, och ej heller på Myrorna, så min statistik blir lite ofullständig. Det är förresten många second hand-böcker som fått gå tillbaka till second hand igen nu. Spontaninköp, som sagt.

Med de digra listor jag gjort i min Bullet Journal har jag nu också insett hur infernaliskt många böcker jag köpt, alldeles spontant, så i år ska jag hejda mig lite. Med det inte sagt att jag inte kommer att köpa på bokrean – för det kommer jag såklart att göra!

Listorna jag skrivit är inte fullständiga, eftersom jag säkert köpt böcker vars kvitton jag inte sparat, och kvitton jag ännu inte bokfört som jag förlagt någonstans (eller slängt som sagt).

Hursomhelst innebär detta bokförande att jag har upptäckt att jag verkligen har en riktigt het bokhylla! Alldeles för het – för nu har jag ju gått igenom alla böcker och insett hur många jag har olästa och hur många böcker jag har som jag faktiskt verkligen vill läsa.

jag läser för brinnande livet. En riktigt het bok läses faktiskt just nu: Den gyllene cikadan av Wu Cheng'en. Boken i sig är ju ända från 1500-talet med anor äldre än så, men mitt ändå i sammanhanget gamla exemplar är åtminstone köpt före 2009, om man får tro mina gamla kvitton (äldre kvitton än så har jag inte haft). Jag vill minnas att jag haft dem bra mycket längre; pocketutgåvan är från 1999 och jag tror att den är köpt på någon rea ett par eller några år efter det.

När jag nu än köpte den fem böcker långa serien om Färden till Västern, så har det i alla fall varit hyllvärmare länge, och nu har jag äntligen tagit tag i att läsa den allra första boken i serien. Och jag ångrar absolut inte mitt köp – njuter av läsningen och tänker läsa de fyra återstående delarna också, vad det lider.

2 kommentarer:

  1. Du är faktiskt inte ensam om att spara kvitton på böcker ;)

    Har faktiskt aldrig hört talas om den serien, kul med kinesiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra, Monika! Att vi är fler som samlar på bokkvitton. Ja, det är en gammal muntlig tradition från början, som skrevs ned första gången på 1500-talet, men själva berättelsen är äldre än så. Intressant med andra kulturer, tycker jag!

      Radera