lördag 12 september 2015

Recension: Skrivande röster av Maria Bielke von Sydow

Titel: skrivande röster – inspirationshandbok för skrivsugna
Förlag: BIMA förlag
ISBN: 978-91-979719-5-9
Mitt exemplar: recensionsexemplar från författaren själv
Utläst: 2015-09-11

Maria Bielke von Sydow låter sex stycken skrivande röster förutom hennes egen komma till tals i denna skrivarbok.

Den här boken håller vad titeln lovar. Det är en inspirationshandbok som kommer med handfasta tips såväl som många exempel. Den här boken kan användas som en inspirationsbok för skrivargruppen. I boken finns handfasta övningar och många exempel på varje slags text som presenteras i boken.

Jag gillar att de skrivande röster som kommer till tals i den här boken, var och en får ett eget uppslag, ett presentationsuppslag, med foto, namn, och presentation såväl av människan i sig och hennes sätt att skriva på.

Bäst tycker jag om flödesskrivningstipset. Att flödesskriva innebär att skriva vad som än dyker upp i huvudet. Om det blir ”jag vet inte vad jag ska skriva” så kan man skriva även det. Det här är långtifrån en ny övning för mig, men jag tar ändå till mig den än en gång, och tipset om att börja varje ny skrivsession med en stunds flödesskrivning för att få ur sig det som sitter i vägen för det man verkligen vill skriva.

Exemplen i boken är enkla, långt ifrån pretentiösa. Det blir kravlöst på ett vis som gör att läsaren själv kan sätta sig och skriva något liknande, även om han eller hon är en nybörjare. Även texterna som presenteras i boken är okomplicerat utförda, något som var och en kan känna att ”det där kan jag också skriva”. Det här är en bok för den som vill skriva men inte skrivit förr. Genom den här boken kan man se att det inte behöver vara så svårt eller ta så mycket tid; den här boken kan bli en push till att våga.

Genast som jag börjat läsa den här boken vill jag sätta mig ned och skriva själv, och det är ju ett väldigt gott betyg.

Tack, Maria Bielke von Sydow, för recensionsexemplaret!

Boken finns nu att köpa på till exempel Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar