lördag 4 juli 2015

Snart dags för Läs-a-lot sommaren 2015

Nu är det snart dags för Läs-a-lot sommaren 2015, en vecka då man försöker att läsa så mycket som möjligt, gör det tillsammans med andra (på distans) och har kul under tiden. Veckan börjar den 6 juli 00.00 och avslutas i och med midnatt på söndag 12 juli.

Nelly på Nellons bokblogg anordnar detta tillsammans med Elin på Bokparadiset. Man anmäler sig antingen till Nelly eller till Elin, inte till båda utan bara till den ena. Jag har anmält mig till Elin i år. (Förra året blev det anmälan hos Nelly,)

Jag kommer tyvärr att jobba samtidigt som Läs-a-loten äger rum, men eftersom jag jobbar som jag gör, jobbar jag bara måndag-tisdag-onsdag och är ledig resten av veckan, vilket gör att jag kommer att ha gott om tid för läsning när jag inte jobbar. Dock med undantag för lördagen då jag ska iväg på en långtur till Dalarna och gå på konsert.

Men, för övrigt blir det förhoppningsvis en del lästid.

Det är upp till var och en som deltar hur mycket man vill läsa och vilka mål man vill ha, samt om man vill delta i lässprint eller inte (läs så mycket du orkar under en viss begränsad tid).

Jag har inget speciellt mål uppsatt men jag har plockat ihop några böcker att läsa och jag hoppas kunna läsa ungefär 100 sidor om dagen torsdag-söndag i alla fall. Vi får se hur det blir de andra dagarna.

Först och främst vill jag läsa klart de böcker jag håller på med (om jag inte hinner läsa ut någon av dem redan i helgen).

Dessa är:
  1. "Snow Crash" av Neal Stephenson (SF/cyberpunk); jag är på sidan 28 av 440.
  2. "Ranveig den havsdjärva" av Kerstin Trygg (historisk roman om vikingatiden); jag är på sidan 56 av 249.
  3. "The Art of Character" av David Corbett (fackbok om skrivande); jag är på sidan 158 av 380.

På måndag-onsdag planerar jag också att lyssna mycket på min ljudbok, som för tillfället är (nyss påbörjad) "Gone Girl" av Gillian Flynn (thriller).

Jag har precis köpt en på booktube mycket omtalat seriealbum som jag varit väldigt nyfiken på länge och nu äntligen tagit mig för att köpa och fått hem från Book Depository. Jag är jättesugen på att läsa den men har velat avsluta de andra böckerna först (helst vill jag bara ha högst en skönlitterär, en fackbok och en ljudbok igång samtidigt; max 3 samtidigt - nu har jag fyra).

Seriealbumet heter "Rat Queens, volume 1" och finns här på The Book Depository; en fartfylld saga med starka kvinnliga huvudkaraktärer. Gillar jag bok 1 kommer jag att köpa bok 2 ganska snart för den finns redan ute.

Sedan är jag lite osäker, jag vill inte ta någon alltför tjock bok. Jag har läst så mycket på engelska på sistone så jag skulle vilja slappna av med en somrig bok på svenska. Så jag har lagt upp en förslagshög som jag kommer att plocka från som jag behagar under veckans gång. Dessa är:

  1. Marita Conlon-McKenna: Kockskola för ensamma hjärtan
  2. Marita Conlon-McKenna: Sommarbruden (som jag haft på min tbr sedan förra sommaren!)
  3. F Scott Fitzgerald: Den store Gatsby (till min Klassikersommarutmaning)
  4. Lene Kaaberböl: Vildhäxa - Återkommaren (sjätte och sista boken i serien, som jag är jättenyfiken på)
  5. Melina Marchetta: Ett folk utan land

Vi får se hur det går.

Lycka till alla ni som ska vara med! Berätta gärna hur det går!
Och har du inte bestämt dig än, häng med vet ja, ju fler desto roligare!

4 kommentarer:

  1. Hoppas det går bra för dig med! Verkar som att du har bra läsning framför dig :) jobbar också nästa vecka dock bara måndag och tisdag men man får läsa så mycket man kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Elin! Lycka till och hoppas att du har fått en hel del läst dessa fyra första dagar och ha så kul resten av veckan också!

      Radera
  2. Vilken trevlig bokhög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lena! En stor hög, men jag tänkte plocka från den för jag hinner givetvis inte med hela. Men det kanske får bli under resten av sommaren.

      Radera