fredag 10 juli 2015

Läsrapport juni 2015

Juni var en månad då jag var med i ett läsmaraton – Rainbowthon – vilket gjorde att jag kom igång ordentligt med läsningen och läste betydligt fler böcker än någon månad tidigare under året. (Fotot intill exklusive låneböckerna som redan är tillbakalämnade till biblioteket och Änka för ett år som jag gett till Röda Korset.)

Jag har börjat titta på detta med egenägda böcker kontra lånade. Under åren som gått har jag alltid läst fler låneböcker från biblioteket än böcker jag har hemma. Mina egna böcker blir bara fler och fler, jag köper nya hela tiden. Men har varit väldigt dålig på att läsa dem. Med andra ord har jag massor av olästa böcker hemma. Nu vill jag (för femtioelfte gången i ordningen) ändra på den saken och har bestämt mig för att föra lite statistik för att motivera mig.

Alltså, först lite statistik för detta år hittills:

I april läste jag 2 egenägda böcker; vilket låter lite men jag läste bara två böcker, det vill säga 100% egna böcker. Jag köpte dock 17 böcker, så jag gick +15 böcker i april. (14 böcker köpta i januari, februari, mars, och inga lästa under dessa månader så jag har ändå +14 under de månaderna).

I maj läste jag 7 egenägda böcker av 11, alltså cirka 64% egna böcker. Jag köpte/fick 5 böcker. Jag gick alltså -2 böcker i maj.

I juni läste jag 16 böcker, där egenägda böcker var 11 av 16, alltså cirka 69 %. Jag köpte/fick 12 böcker i juni varför jag gick +1 i min läshög.

Så, över till listan på vad jag faktiskt läste. Länkar finns till mina recensioner. Min ambition är att så småningom skriva recensioner på var och en av dessa böcker. Håll gärna utkik framöver efter recensioner på de hittills orecenserade. Jag kommer att uppdatera detta inlägg med länkar.

  1. Natalia Batista: Sword Princess Amaltea bok 2
  2. Åsa Larsson & Ingela Korsell & Henrik Jonsson: Pax: Nidstången
  3. Åsa Ekström: Sayonara September, del 1
  4. Åsa Ekström: Sayonara September, del 2
  5. Åsa Ekström: Sayonara September, del 3
  6. Nosebleed Studios Stora Mangasamling
  7. Hugh Howey: Wool
  8. Monica Zak: Vampyrens tunga och andra hemska historier
  9. Hannah Kent: Burial Rites

Egenägda böcker: 11
Låneböcker från biblioteket: 5

Manliga författare: 7 (Henrik Jonsson stod bara för illustrationerna i Nidstången, så han räknas ej här)
Kvinnliga författare: 10 (en bok räknas en gång, även om det är två författare)

Böcker på svenska: 14
Böcker på engelska: 2 (varav 1 ljudbok)

Länder representerade: Sverige (nära nog överrepresenterat den här månaden med 8 av 16), USA, Frankrike, Elfenbenskusten/Sydafrika, Ryssland, Australien, Storbritannien. Ganska bra spridning ändå.

seriealbum: 1
manga: 5 (svensk manga alltihop)
barnböcker: 2
ungdomsböcker: 1
vuxenböcker (skönlitterära): 5 varav ljudbok: 1
diktsamling: 1
fackböcker: 1

Sammanlagt antal lästa i juni: 16

Hittills i år, januari -juni:
Köpt/fått antal: 47
Läst antal: 29 (låneböcker inräknade) – 20 egenägda sammanlagt

Sammanfattning av juni månads läsning:
En riktigt bra läsmånad. Jag har kommit igång att läsa ordentligt och det känns jätteroligt. Som alltid är min läsning en blandning av högt och lågt, av barnböcker och vuxenböcker, manga och serier, svenska och engelska. Även en diktsamling och en fackbok den här månaden, vilket känns bra.

Jag provade också på att läsa en e-bok från början till slut (The Young World). En ny upplevelse. Jag har ingen läsplatta, bara en surfplatta med läsläge, vilket gör det lite mer lättsamt och skonsamt. Men av vad jag har sett är en riktig läsplatta bra mycket bättre.

Så ni som läser e-böcker och använder läsplatta, tipsa mig gärna på sådana! Kanske att jag köper en och läser e-böcker i framtiden jag också...

Månadens bästa bok var Burial Rites av Hannah Kent som jag verkligen älskade – så mycket att jag genast blev tvungen att köpa en fysisk kopia av boken – jag köpte en engelsk storpocketversion, som därtill är väldigt vacker (se bara på omslaget här intill). Ljudboken jag lyssnade på: En eminent uppläsning, fantastisk uppläsare och en mycket bra bok som fick toppbetyg av mig, fem stjärnor av fem möjliga på Goodreads.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar