torsdag 9 juli 2015

Läs-a-lot sommar 2015 dag 1, 2 & 3

Optimistiskt trodde jag att jag skulle läsa massor de första dagarna av läs-a-loten, men så blev det inte. Dels har jag varit med om två läsmaraton alldeles nyligen, Rainbowthon som jag skrev om i länken och Rybsat som ni får veta mer om om ni följer länken till mina inlägg om det. Så jag kanske har blivit liiite lästrött (men inte så farligt; jag är fortfarande väldigt entusiastisk när det kommer till läsning), men jag har så många andra saker som pockar på uppmärksamhet, skrivande och målande, som konkurrerar om min fritid.

Jag hade hoppats på att kunna avsluta någon av de tre böcker jag läser just nu. Ljudboken, den fjärde boken, har jag precis börjat att lyssna på och den är på sammanlagt 15 cd-skivor, eller 19 timmar, så det kommer att ta ett tag innan jag är klar med den; det räknar jag inte med att hinna nu under den här veckan. Jag har precis börjat lyssna på den, ännu inte hämtat mig efter min eminenta lyssning på Burial Rites av Hannah Kent, och heller inte ännu kommit in i Gone Girl ordentligt; boken har bara börjat och ännu inte hunnit bli spännande, så jag drar mig lite för att lyssna.
 
Jag jobbade heltid måndag, tisdag, onsdag, så det blev bara någon sida på lunchen och sedan inte mycket hemma heller. Långa arbetsdagar och sedan ärenden och annat att göra som gick före läsning. Därför har det istället blivit väldigt lite de tre första dagarna. Jag hoppas på mer resten av veckan istället.

Ärligt talat har jag heller inte varit så sugen på att läsa - det går lite trögt i början på Snow Crash av Neal Stephenson - så jag har, i och med värmen som var och sommarkänslorna, istället börjat lösa korsord. Det är inte ofta jag löser korsord och det är långt mellan de få, korta och intensiva perioderna av korsordslösande. Av någon anledning triggas jag igång till att vilja lösa korsord när det är varmt och man nästan smälter bort; det är något slags sommarkänsla kombinerat med att man vill aktivera hjärnan så att inte också den drabbas av härdsmälta.

Så, över till en kort sammanfattning och statistik.

Dag 1. 32 sidor i Snow Crash. Lässpurt 1: 4 sidor. Hann precis med att se spurtens annonserande på Instagram under de sista minuterna av spurten (och under min lunchrast).

Dag 2. 4 sidor i Snow Crash, 4 sidor i The Art of Character. Sammanlagt 8 sidor. Lässpurt 2: Råkade se när jag väntade på skjuts hem och läste väl 2 sidor under spurttiden.

Dag 3. 10 minuter ljudbok (Gone Girl). 30 sidor i Snow Crash.

Sammanlagt antal sidor: 70.
Sammanlagt antal lyssnade minuter: 10.

Inga imponerande siffror alls. Det har börjat väldigt trögt, men det är också ett val jag gjort. Efter att ha suttit vid datorn hela dagen och jobbat, tar det emot att sätta sig och maratonläsa på kvällen. Så mina kvällar har istället blivit att umgås med sambon, hushållsbestyr, korsord, shoppingärenden, skönlitterärt skrivande, Morden i Midsomer (tisdag), och tvätt (onsdag). Jag håller tummarna för torsdag-fredag istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar