fredag 26 juni 2015

Sommarlov med Kulturkollo #strandbryn och #deckare

Sommarläsning förknippas med strandläsning och eftersom man sällan vill släpa med sig de tjockaste eller dyraste eller mest omtyckta böckerna till stranden och få dem söndriga och sladdriga av sand, vatten och salt, talas det mest om att man läser kiosklitteratur – romansböcker av lågkvalitativt slag, bladvändardeckare av sämre kvalitet samt annan lättsmält kiosklitteratur under sommaren.

Nu är det väl inte så egentligen, åtminstone inte för mig. Som jag nämnt tidigare i min blogg är Harlequin ingenting för mig och jag läser sällan deckare. Inte mycket av klassiker heller – fast det(!) är mer högkvalitativ långlivad litteratur som dock finns att få tag på i billiga och ofta tunna pocketversioner. Kanske är det därför de också hör sommaren till?

Eller så är det så att det inte finns någon riktig egentlig sommarläsning, bara myten om sommarläsning.

På bilden ovan sitter jag förresten inte på någon strand, men väl i ett vattenbryn (strandbryn?) och läser Kvinnorna på Gömslet, del 1, av Agneta Karlsson, som jag recenserat här.

Vad är sommarläsning för dig? 

På resor kanske man också tar med sig lättviktig litteratur, både för att de väger lite rent fysiskt men också är lättsmälta mentalt när man ändå får så mycket reseintryck i verkliga livet. Eller för att den tunga värmen och solen i det exotiska land man rest till tar såpass på krafterna att man inte orkar med något som inte är väldigt lättsmält och enkelt, trivialt rentav?

Men klassiker är å andra sidan sällan triviala; åtminstone inte de mest klassiska klassikerna; de kan många gånger vara dystra filosofiska saker med mycken livsvisdom eller psykologiskt grubbel. Eller gör jag det för enkelt för mig nu(?), bara för att det är sommarvarmt (med svenska mått mätt) och det nästan (men inte riktigt) är tjugo grader ute när jag sitter (inne) och skriver detta, hej och hå.

Jag vill tipsa om böcker när jag ändå håller på, böcker som håller för sommarläsning men som kanske inte tillhör kioskgenren.

Förra sommaren läste jag en bok som utspelas vid strandbryn och det är Juli av Tania Kjeldset – en bok för unga tonåringar, för barn som är lite äldre. Om ett tungt ämne på lätt sätt och med många somriga inslag, bland annat strandbryn. Min recension finns här.

En annan (om än udda) sommarbok – bara för att den har titeln Centuries of June läste jag i juni förra året, skriven av Keith Donohue. En ny författarbekantskap för mig var det, men jag läser gärna något mer av honom (när jag nu får för mig att köpa något mer). Det var en mysteriebok av ovanligt slag, en deckare kanske men inte som de vanligtvis ser ut. Ett mord och dess följder är det i alla fall – med den mördade själv som talar. Min recension finns här.

På tal om deckare är det verkligen inte ofta jag läser deckare – vanligtvis är det inte min genre – men jag har gjort några undantag och läst några Agata Christie och Henning Mankell genom åren. Även en handfull andra, lite nu och då.

Efter tips från min fästman (som läser betydligt fler deckare än jag) har det blivit några juldeckare såväl som sommardeckare för mig de senaste åren.

Bland annat några som jag faktiskt riktigt fastnade för, som gick lätt att läsa och som kändes – om inte lättsmälta så i alla fall somriga – och de utspelas i strandbryn och nära båtar och hav och sommarkänsla – och det är Ann Rosmans deckare. De utspelas i och i närheten av Marstrand, somrigt så det förslår.

Jag slukade alla nyss utgivna (då fyra stycken) i november-december 2012. För mig är kanske deckare mer julmys än sommarstrand.

Det påminner mig om att jag har Ann Rosmans femte deckare, Havskatten, oläst (eller min fästman har den i sin bokhylla, snarare). Kanske är det något för hängmattan i sommar? (Mellan alla klassiker och alla andra böcker jag fått för mig att jag bara måste läsa i sommar.)

(För fler somriga kollo-inlägg och utmaningar, läs mer på Kulturkollos blogg.)

2 kommentarer:

  1. Anonym5:23 em

    Jag är helt klart en sommarläsare av deckare! Efter jag pluggade på LTU så blev jag less på att läsa, så nu håller jag på att läsa ikapp lite deckarlitteratur, så nu är jag hör och häpna inne i "Män som hatar kvinnor". Bara några år för sent... ;) Trevlig sommar! /Kathleen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plugg kan verkligen göra en lästrött. Kul att du kommit igång att läsa igen. Jag läste Män som hatar kvinnor med fortsättningar när det begav sig 2009, så jag var också lite sen... Hoppas att du gillar! Jag tyckte mycket om dem när jag läste dem! Trevlig sommar, Kathleen!

      Radera