torsdag 11 juni 2015

Läsrapport maj 2015

I maj kom jag äntligen ikapp och tillbaka till mitt vanliga läsande. Jag läste 11 böcker i maj, varav fyra seriealbum, fyra tunnare böcker för barn. Övriga böcker var för unga vuxna eller vuxna.

På bilden syns mina egna böcker eftersom jag redan lämnat tillbaka låneböckerna till biblioteket.

Här är listan med länkar till mina recensioner. Titta gärna in här igen för jag kommer att uppdatera med länkar till nya recensioner allteftersom jag lägger upp dem på bloggen. Jag planerar att recensera dem allihop och alla böcker kommer alltså så småningom att få länkar.

  1. Osamu Tezuka: Princess Knight part 1
  2. Markus Zusak: Boktjuven
  3. Patrick Ness: Sju minuter över midnatt
  4. Neil Gaiman: Splods öga
  5. Sibéal Pounder: Witch Wars
  6. Aprilynne Pike: Wings
  7. Rick Yancey: Den femte vågen
  8. Enrique Fernandez: Sagor från Kobrans tid, 1. De älskande

Min läsning i siffror och statistik:

Antal böcker...

på engelska: 4
på svenska: 7

egenägda böcker: 7
låneböcker från bibliotek: 4

manliga författare: 7 (en bok med både en manlig och en kvinnlig skapare)
kvinnliga författare: 5

länder representerade: USA, Sverige, Japan, Australien, Storbritannien, Spanien (fler än vad jag trodde vid första ögonkastet).

seriealbum: 4 (varav två för vuxna och två för barn/ungdomar)
ungdomsböcker (15+): 3 (Wings; Boktjuven; Den femte vågen)
barnböcker (ålder 9+): 2 (Sju minuter över midnatt; Dockskelettet)
barnböcker ålder 7+): 2 (Witch Wars; Splods öga)

vuxenböcker: 2 varav båda två seriealbum, Saga och Sagor från Kobrans tid, 1. De älskade.

Sammanfattningsvis:

Maj var en rolig läsmånad, en lättsam månad där mycket av läsningen bestod av mitt readathon där jag under en vecka läste över tusen sidor. Något som verkligen drog upp lässtatistiken för månaden (och hela året). Jag läste bara bra böcker där de svagaste var Wings av Pike, ändock läsvärd som lättsam underhållning för stunden. Blev dock lite mättad efter mitt läsmarathon och månaden juni har börjat lite långsamt vad gäller läsandet. Men juni kommer jag att sammanfatta i ett annat inlägg i slutet av månaden eller i början på juli. Jag är i alla fall väldigt nöjd med maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar