fredag 8 maj 2015

Recension: Pom Pom Gets the Grumps av Sophy Henn

I London snubblade jag över en oemotståndlig liten bilderbok på bokhandeln Waterstones. Det var en ren slump att jag fick syn på den i skyltfönstret. Jag kunde inte låta bli att köpa den.

Det var en barnbok med titeln Pom Pom Gets the Grumps. Boken är skriven av Sophy Henn. Målgruppen är barn i åldern 3-5 år, och så jag då. Min käre fästman läste boken högt för mig. Högläsning av bästa klass!

Det är en helt underbar historia om en panda som en dag vaknar upp på fel sida. Så sött illustrerat bara det med att han kliver upp på åskmolnssidan av sängen och inte solskenssidan.

Sedan blir det en sådan där typiskt "vakna upp på fel sida"-dag. Allting blir jobbigt och fel och Pom Pom säger "Harrumph" till det mesta, en typisk "dåligt humör"-pandagrymtning.

Allting blir värre och värre under dagen. Vännerna hjälper, fast på slutet av boken finns en liten twist som gör att det inte blir en helt sockersöt saga utan något lite mer realistiskt.

Jag rekommenderar verkligen den här boken. Vem som helst kan känna igen sig och illustrationerna är bara för söta!

(Boken passar i Kaosutmaningen 2015, punkt 11, läs en bok på annat språk än svenska).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar