torsdag 18 december 2014

Helger och religioner i fantastiska världar

Fantastisk podd har den här gången, i det nu senaste avsnittet, rubriken "Helger och religioner i fantastiska världar". Den här veckan är det Stockholmsgruppen (något färre än vanligt) som diskuterar just det som rubriken handlar om. Det blir en intressant diskussion att lyssna till.

Som vanligt är Fantastisk podd väldigt inspirerande. Skrivande människor som diskuterar skrivande. Kan det bli bättre?

I det här fallet är det fantasy-/skräck-/sf-författare som diskuterar. Ett nytt avsnitt kommer torsdagar varannan vecka.

Om ni ännu inte lyssnat, surfa dit och gör det.

Diskussionen handlar mest om fantasy och sf i skrivrelaterat, men även andra som skriver kan känna igen sig. Bara man skriver skönlitterärt finns det många paralleller och intressanta diskussioner, funderingar att själv spinna vidare på som skönlitterärt skrivande människa.

Just den här veckan med helger och religioner i fantastiska världar som tema, fick det mig verkligen att börja fundera. Har jag utnyttjat potentialen som finns i det att hitta på en egen religion och egna myter och helger i min egen fantasyvärld där UM/DK och Tusenskönan med fortsättningar utspelar sig?

Jag är inte helt säker på det.

Jag vill vrida och vända mer på det här, fundera mer, fundera vidare. Dra saker till sin spets, utveckla ytterligare, skapa något eget och udda.

Hittills är det väldigt vanligt och ordinärt. Det blir lite så när man håller sig till vår världs svordomar - speciellt i svenskan - då förutsätts att det finns ett helvete och en djävul såväl som en himmel och en gud (eller en gudinna).

Som fantasyskribent kan man låna från gamla religioner och myter som redan finns för även om man hittar på något som man tror är helt nytt så visar det sig att det redan finns någonstans i världen eller redan är påhittat av någon annan. Vi rör oss alla i samma tankebanor mer än vad vi tror.

Ändå tror jag att var och en som skriver och verkligen tänker till kan skapa något för henne eller honom helt unikt; ge något redan existerande en spets, en udd, en egenhet, något helt unikt som har med den personen och den personens liv och fantasi att göra. Likheter finns alltid, men ändå alltid utrymme till att skapa något personligt, som, om än lite, är annorlunda än det som någon annan hittar på.

Och det är dit jag vill, till det där som bara jag kan hitta på, må vara att jag gräver och vänder på andras och på redan existerande myter och religioner. Jag tillför ändå något eget, och mixar ihop det jag hittat på mitt eget lilla vis.

Nu ska jag fortsätta att fundera medan jag lagar ärtsoppa; det är ju ändå torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar