måndag 4 augusti 2014

Blaj och konstiga dikter

Det blir inte mycket skrivet i värmen. Jag hankar mig fram och försöker i alla fall uppfylla mina 1000 ord per dag på 1K Each Day Writing Group på Facebook, men det är med nöd och näppe och jag räknar verkligen alla, precis alla ord jag får ur mig. Jag sneglar på novelltävlingarna och hade tänkt vara med i en som hade deadline sista juli, men det datumet har ju kommit och gått och jag har inte åstadkommit en hel novell än. Det är för varmt! Och dessutom jobbar jag - i hettan. Det blir mer att jag läser och som ni ser så har min blogg nästan förvandlats till en bokblogg. Men det är tänkt att vara både och så om någon av er, kära läsare, tycker att det blir för mycket böcker och för lite annat (i.e. sådant som har med skrivande att göra) så får ni hojta till!

Men i fredags förra veckan lyckades jag åstadkomma en hel del flödesskrivning och några underliga dikter, sittande i skuggan utomhus, där det fläktade på ett trevligt vis. Så hettan kanske bara är en ursäkt. Jag har totalt kommit av mig med mitt romanprojekt och börjar snegla på gamla romanprojekt, tänka att det kanske skulle gå bättre med något annat. Fast det är nog bara en illusion. Det bästa är att hålla sig till romanen som är aktuell och försöka hålla deadline och verkligen göra något vettigt. Bara jag tar mig upp ur träsket vet jag att jag kan hitta fram till flytet.

Varför är det så himla mycket lättare att läsa just nu? Fast ibland kommer den över mig, längtan, en stark längtan, efter att skriva. Det är vissa saker som triggar igång den känslan, som ett visst slags musik, det behöver inte ens vara särskilt bra musik eller någon favoritmusik, bara musik som ger en viss stämning, på något vis förknippad med romanprojektet Jade, eller se eller höra något som associerar vidare. Och då kommer längtan över mig. Men sedan finns ju ändå motståndet där och just nu har det blivit till en mur. Som jag försökte överbrygga i fredags men då visste jag inte var jag riktigt skulle fokusera någonstans, på vilken scen eller vilket stycke och då blev det bara blaj och sedan konstiga dikter istället. Så kan det gå.

2 kommentarer:

  1. Du är nog inte den enda som läser istället för att skriva på sommaren! Jag har skrivit lite grand men betydligt mindre än jag brukar, läst har jag däremot gjort massor! :) Så fort det blir höst med gråkyla kommer det kännas mycket lättare att sätta sig i soffan med en kopp te och laptopen i knäet - det är iaf vad jag hoppas! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för din kommentar! Jag är glad att jag inte är den enda som har skrivtorka på sommaren. Nu är sommaren i princip över och hösten är på väg - då hoppas jag att det kommer att gå bättre att skriva, precis som du säger! Lycka till!

      Radera