lördag 12 juli 2014

Sammanfattning av Läs-a-lot sommar 2014

Först vill jag tacka Nelly på Nellons bokblogg och Jenny på Jennys bokstavliga vardag för att de anordnade detta roliga, Läs-a-lot sommar 2014, en vecka där man skulle läsa så mycket som möjligt ur sin TBR-shame, olästa böcker som man skäms över att man ännu inte läst. Den här veckan gav mig en skjuts i rätt riktning, jag läste flera böcker som jag haft länge olästa och som jag nu äntligen läst. Jag njöt också under läsningen, det var roliga och spännande böcker att läsa.

Veckan sträckte sig från lördagen den 5 juli till fredagen den 11 juli. För min del kan man säga att veckan började på söndagen den 6:e, eftersom jag först då hade bestämt mig på riktigt för att vara med.

Jag avslutade tre böcker under läs-a-lot:en.

Det gångna är inte en dröm av Theodor Kallifatides (232 sidor)
Frankenstein av Mary Shelley (271 sidor)
Monsieur Linh och den lilla flickan av Philippe Claudel (144 sidor)

Jag påbörjade två böcker:

Björnar kan inte springa i nedförsbacke av Robert Anwood (läste 50 sidor)
Den stulna romanen av Nawal El Saadawi (läste 95 sidor)

Sammanlagt antal lästa sidor: 792 sidor.

Dag för dag:

Dag 1: 2 sidor.
Dag 2: 150 sidor.
Dag 3: 80+16+21=117 sidor.
Dag 4: 31 sidor.
Dag 5: 74+22=96 sidor.
Dag 6: 150+7=157 sidor.
Dag 7: 144+95 sidor=239 sidor.

Dessutom lyssnade jag på ljudbok, Fyrtornet i Son-Li, dag 2, 3 och 7, vet inte hur lång tid, men några kapitel blev det. Fast det är utom utmaningen.

Bäst läsdag blev fredagen, dag 7, då jag kände att jag verkligen kommit igång med det här att läsa mycket och ganska så snabbt. Tre och en halv bok eller motsvarande på en vecka är ganska så okej. Mitt snitt annars brukar vara en till två böcker i veckan. Om det inte är en väldigt tjock bok, då kan det bli en eller bara en halv bok på en vecka. Ibland läser jag dock ut en bok på en dag, som jag gjorde i fallet med Philippe Claudels bok, den plus ganska mycket i El Saadawis bok gick på en dag.

Ändå är jag långt ifrån de rekord jag har, till exempel när jag läste Litteraturvetenskap och snabbläste Brott och Straff av Dostojevskij på en dag eller gjorde detsamma med Emma av Jane Austen, också på en dag.

Ibland är läsivern stor som till exempel när jag ganska så nyligen, tidigare i år, sträckläste Divergent av Veronica Roth, också på en dag. Har man gott om lästid är det inga problem att läsa en bok på en dag; jag kan läsa snabbt och ännu snabbare om jag måste (som högskolestudierna lärt mig). Även om jag nöjesläser kan det som sagt gå riktigt snabbt, om jag väl kommer in i ett flyt och texten är sådan att den inte hindrar läsningen. 


Sammanfattningsvis kan jag säga att det här var en riktigt kul utmaning. Även om jag inte utmanade mig själv helt och fullt, gjorde jag mitt bästa under omständigheterna (jobb, fotbolls-VM, andra distraktioner och omständigheter).

Samt att jag verkligen kom igång med min skämshög och tänker fortsätta att läsa böcker som jag fått från nära och kära, familj och vänner och som stått alltför länge i bokhyllan. Dock inte i samma tempo - om jag inte verkligen vill. Det gav mig en skjuts i rätt riktning i alla fall, som sagt.

Och jag är gärna med på andra läs-a-lot i framtiden. Nu tog jag dagen som den kom, men är jag med på någon annan tävling i framtiden, kanske jag ställer upp mål i förväg och utmanar mig själv på riktigt, kanske bestämmer i förväg vilka böcker jag ska läsa också.

Så säg gärna till mig om ni ska anordna en läs-a-lot! Jag är gärna med och tävlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar