måndag 19 maj 2014

Mermaid May

Nellon på Nellons bokblogg har hakat på en idé eller utmaning som en Ariel Bissett har vloggat om. Den går ut på att i maj läsa böcker om sjöjungfrur.

Ariel har berättat om temat på ett mycket entusiastiskt och engagerat vis i den här videon:





Sjöjungfrur har fått en ny popularitetsvåg som började för ett par år sedan. I alla fall i USA var fenomenet inne under 2012-2013 någonstans såvitt jag förstår. Sverige har inte följt trenden direkt och jag vet inte om vågen börjar mattas av även i USA, men det finns i alla fall massor av böcker om sjöjungfrur, speciellt i genren YA (Young Adult). Att hitta böcker på svenska visade sig däremot vara mycket svårare.

Att köpa böcker om sjöjungfrur för en sådan här läsutmaning känns lite för mycket, så jag begav mig till det lokala biblioteket för att leta upp vad sjöjungfruböcker som fanns där. Det engelska utbudet är väldigt begränsat, ännu mer YA-hyllan, så där hittade jag inte någonting alls.

Fick leta bland de svenska barnböckerna, Hcg och Hcf istället. Ingo av Helen Dunmore var tyvärr utlånad, det är annars en bok som tilltalar, verkar spännande, den första boken i en serie.

Däremot fick jag tag på en annan serie, i LL-hyllan. Det är ett svenskt författar-/illustratörpar som gjort böckerna: Anette Skåhlberg (författare) och Katarina Dahlquist (illustratör). Det är fem böcker, mycket lättlästa, så de lär gå snabbt att läsa ut dem nu under maj. Böckerna handlar om Maya och Havsfolket, och heter Vattenspår, Månkraft, Blodsband, Havsrikets hemlighet och En sjöjungfrus tårar och är utgivna av Sagolikt Bokförlag. Målgruppen är barn i åldern 8-13 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar