tisdag 6 maj 2014

Läsrapport april 2014

Jag red vidare på vågen från Läsmaraton i mars-utmaningen även i april. Jag har läst 24 böcker den här månaden om man även räknar bilderböcker för barn, annars, utan dem, är jag uppe i 17 böcker. Räknar man heller inte seriealbumen jag läst reduceras siffran till 11. Oavsett är det en väldigt bra läsmånad, med många lästa böcker.
Fotograferingen av böckerna skedde i omgångar. Låneböckerna fotade jag tidigare; nu är de redan tillbakalämnade. Fotot här intill är det senaste, med mina egenägda böcker som lästes. Min MP3-spelare uppe på toppen får representera ljudböckerna jag lyssnade på. Två foton till följer alltså nedan med tidigare lånade biblioteksböcker. Böckerna om Septimus Heap fick tyvärr inte alls vara med på bild; de är redan tillbakalämnade och jag glömde att fota dem. Det var i alla fall två ljudböcker som jag lyssnade på, mycket bra lästa av Helge Skoog för övrigt.
Jag kommer att uppdatera den här posten eventuellt med länkar till recensioner.

  1. Jonas Jonasson: Analfabeten som kunde räkna (ljudbok)
  2. Nancy Peña: Katten och kimonon (105 sidor) (serieroman)
  3. Nancy Peña: Tea Party (78 sidor) (serieroman)
  4. Marguerite Aboüet & Mathieu Sapin: Akissi, Katterna anfaller (48 sidor) (seriealbum)
  5. Julien Neel: Lou! 5 – Laser Ninja (48 sidor) (seriealbum)
  6. Julien Neel: Lou! 6 – Kristallåldern (48 sidor) (seriealbum)
  7. Mark Levengood: Sucka mitt hjärta men brist dock ej (ljudbok) (speltid 3 h)
  8. Marguerite Aboüet & Clément Oubrerie: Aya från Yopougon 1 (96 sidor) (seriealbum)
  9. Mark Levengood: Hjärtat får inga rynkor (ljudbok) (speltid 2,5 h)
  10. Jeanette Winterson: Passionen (224 sidor)
  11. Sven Nordqvist: Minus och stora världen (32 sidor) (bilderbok)
  12. Sven Nordqvist: Pannkakstårtan (32 sidor) (bilderbok)
  13. Sven Nordqvist: Tuppens minut (32 sidor) (bilderbok)
  14. Sven Nordqvist: Pettson tältar (32 sidor) (bilderbok)
  15. Sven Nordqvist: Stackars Pettson (32 sidor) (bilderbok)
  16. Sven Nordqvist: Hattjakten (32 sidor) (bilderbok)
  17. Sven Nordqvist: När Findus var liten och försvann (32 sidor) (bilderbok)
  18. Angie Sage: Septimus Heap – Bok Ett: Magi (ljudbok)
  19. David Levithan: Jag, En (340 sidor)
  20. Max Brooks: Världskrig Z (417 sidor)
  21. Lisa Jewell: Stjärna för en natt (483 sidor)
  22. Lisa Jewell: Vince & Joy (543 sidor)
  23. Angie Sage: Septimus Heap – Bok Två: Skuggan (ljudbok)


"Läs ett år"-utmaningen: 4/12 avklarade. Boken i april var Aprilhäxan av Majgull Axelsson.

"Läsa böcker från minst 20 länder"-utmaningen: 11/20. Tillkom under april: Finland

"Läsa tio böcker på engelska"-utmaningen: 5/10. Inte en enda bok under april var skriven på engelska. Tea party är på svenska, sin engelska titel till trots.

Månadens bästa: Jag, En följd av Världskrig Z.

Månadens sämsta: Kristallåldern av Julien Neel. Synd att detta album om Lou är så underligt och konstigt; de andra albumen var så bra och roliga.

antal omläsningar: 7 (alla böcker av Sven Nordqvist var kära omläsningar)
antal egenägda böcker: 6
antal ljudböcker: 5
antal biblioteksböcker: 18 (många bilderböcker och serieböcker)
antal fackböcker: 0
antal diktsamlingar: 0
antal grafiska romaner/serieböcker: 6
antal novellsamlingar: 0
antal böcker på engelska: 0
antal böcker på svenska: 24
antal böcker på franska: 0
antal ungdomsböcker: 3
antal diktromaner/lyrikromaner: 0

sammanlagt antal lästa böcker: 24

sammanlagt antal lästa sidor: 3094.

Plus lyssnande på fem ljudböcker men jag hittar inte informationen någonstans om Septimus Heap-ljudböckernas längd. Fruktansvärt irriterande att de inte ger den informationen någonstans (jag har redan lämnat tillbaka böckerna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar