tisdag 29 april 2014

Första person eller tredje person eller blanda?

På mitt andra utkast av romanen Jade skrev jag ett nytt första kapitel i samband med mitt förra inlägg om bokprojektet. Jag jobbade vidare med det under Jades födelsedag. Måndagen den 14 april köpte jag tre anteckningsböcker på f.d. Bokia, numera Akademibokhandeln, och en av dessa anteckningsböcker har jag använt för att testa Jades röst, för att göra jag-perspektivet till hans och inte mitt eget. Klurigt.

Sedan den 16 april har jag inte skrivit mycket, knappt alls. Jag har fortsatt att fundera på perspektiv och kom för några dagar in på detta med tredje person och hur det skulle vara att använda andra personers perspektiv för att beskriva Jade. Kanske skriva hela historien ur andras ögon, lekte med den tanken. Återvände till "jag=Jade"-perspektivet och funderade vidare på det, om det kunde kombineras med andras perspektiv.

I går avslutade jag läsningen av aprils månadsbok (bokutmaningen Läs ett år), det var Aprilhäxan av Majgull Axelsson, 1997 års Augustprisvinnare, och där varvas tredje person med första person. Det finns ett jag (första person) och tre andra kvinnor som man går in i, i nära tredje persons-perspektiv. Kanske kunde jag göra något liknande med Jade, funderar jag.

Jag hade en lärare i skrivande som sade att det inte går att blanda perspektiv på det viset i en och samma roman/berättelse. Men se bara på Axelssons bok! Det fungerar uppenbarligen - och bra dessutom. Om man är skicklig nog, vill tilläggas. Det vet jag inte om jag är. Men jag är nog sugen på att försöka.

Frågan är om jag ska fundera en stund till eller om jag ska börja och riskera att skriva många sidor som bara blir att kasta om det visar sig vara fel sätt. Samtidigt kan det vara bra övning, att beskriva Jade utifrån och de andra inifrån. De behöver utvecklas, jag behöver lära känna dem närmare, bipersonerna. Tål att tänkas på.

Fast jag vill inte bara tänka längre. Nu är jag så sugen och längtar så mycket efter att skriva att det värker i mig. Längtar, längtar, längtar! Ska bara förmå mig att sätta mig ned med penna och papper och verkligen göra också.

3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig skrivit så jag vet inte hur det funkar. Men som läsare tycker jag att Agaat är intressant berättarteknist. I den hörs fyra olika röster, som alla är samma persons. Skulle det vara något för Jade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket spännande tips, tack så mycket! Såg att boken fanns på biblioteket så jag tänkte gå ned i morgon, fredag, när det är vardag igen och låna boken. Ett av de bästa sätten att lära sig skriva på är genom att läsa. Ditt förslag är verkligen något bra att kolla upp, tack igen!

      Radera
    2. Hoppas du blir inspirerad :-)

      Radera