torsdag 20 mars 2014

Recension: Julie Otsuka: Vi kom över havet

Författare: Julie Otsuka
Titel: Vi kom över havet
Originalets titel: The Buddha in the Attic
Antal sidor: 175
ISBN: 978-91-0-012730-5
Köpt: på bokrean 2014
Utläst: 2014-03-15

Vi kom över havet av Julie Otsuka är ovanligt nog en bok skriven i vi-form. Romanen följer en stor grupp unga flickor och kvinnor som förs över havet från Japan till USA som postorderbrudar i början av 1900-talet. De har aldrig träffat männen de kommer att gifta sig med och många av dem också tillbringa resten av sina liv med.

Boken är inte tjock och trots att det kanske är en bok som skulle läsas långsamt blir det en bok jag slukar snabbt. Mycket för att språket gör att den är lättläst och att alla de upprepande meningarna om ”vi” i olika varianter gör att man läser snabbt. Jag berörs inte så mycket som jag skulle vilja. Jag tycker dock att det var en intressant och läsvärd bok, en bok som behövs, som talar om det hemska öde som dessa flickor och kvinnor drabbades av. Jag var helt ovetande om den här delen av kvinnors och japaners historia och som upplysning är den här romanen både mycket läsvärd och viktig. Dessutom är den skriven på ett mycket poetiskt och tilltalande vis med ett ytterst vackert språk.

Det här är den femte boken av tio i Läsmaraton i mars-utmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar