torsdag 20 februari 2014

Nob: Mamette 1: Änglar och duvor

Jag har läst ett särdeles mysigt seriealbum. Författare/tecknare är Nob. Titeln är: Mamette 1: Änglar och duvor. Bokpotaten tipsade om albumet redan under förra året och jag blev nyfiken direkt. När jag hittade det på biblioteket nu i januari i år kastade jag mig över det och lånade hem det.
Det är den första boken av fem böcker om Mamette. Såvitt jag förstår finns bara första boken på svenska än så länge. Jag hoppas verkligen de fortsätter att översätta den här serien! Den består som sagt av fem album, plus en spin-off-serie på tre album. Informationen om detta är tagen från den franska Wikipedia-sidan om Mamette.

Som ni säkert hör på namnet är boken av franskt original. Den handlar om en liten, lagom tjock kvinna vid namn Mamette. Hon är en sådan gullig liten tant! Jag föll pladask för henne.

Boken följer henne genom hennes vardag, och illustrerar på ett fint sätt inte bara den livsglada och många gånger barnsliga Mamette utan även alla hennes vänner, de flesta tanter i hennes egen ålder, men också yngre, bland annat en liten pojke; deras vänskap skildras mycket fint.

Det enda minuset var att bilderna var så små. Jag hade gärna sett ett tjockare album med fler sidor och större illustrationer. Nu gavs de inte riktigt plats. Inte så att det var svårt att se eller läsa men behållningen skulle bli större om illustrationerna fick vara större.

Både tecknarstil och dialog/berättartext håller hög klass boken igenom och tilltalar mig mycket. Jag skrattade högt flera gånger åt dialogerna och händelserna.

Man fattar verkligen tycke för Mamette, hon väcker min sympati och jag vill återvända till hennes värld och läsa resterande album. Om jag inte får tag på dem på svenska blir det kanske franska!
Vill man skratta och mysa en stund med en vacker bok ska man definitivt välja den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar