torsdag 7 mars 2013

Gal tuppen om morgnarna?

Har just gått igenom kapitel 3 på VK. Trots att kapitlet är ganska långt, på 4707 ord eller 12 sidor, gick det snabbt att gå igenom det i researchsyfte. Det blev bara nio frågor (med ungefär lika många underfrågor). Men tro inte att det här kapitlet är mer klart för det. Snarare är det tvärtom; det här ett kapitel som behöver mycket redigering språkligt och innehållsligt.

Medan jag ögnade igenom det insåg jag att en stor händelse som äger rum i kapitlet måste flyttas framåt. Det går inte an att ett så stort avslöjande sker så tidigt i historien. Det måste flyttas fram åtminstone till ungefär hälften av boken gått istället. För övrigt består kapitlet av mer eller mindre lösryckta scener och som sagt obearbetade scener. Men redigeringen är nästa steg (eller nästnästa).

Just nu är det researchfrågorna som ligger i fokus. Och som i de två föregående kapitlen är det vissa frågor som är väldigt enkla och lätta att hitta svar på medan andra är klurigare. Ibland handlar det om rimlighet. Är det rimligt att det och det sker, kunde det hända då, på 1860-talet. Andra frågor är mer allmänna och vissa mer specifika och konkreta.

En enkel fråga som inte är historierelaterad är "Gal tuppen verkligen tidigt om morgnarna? Hur tidigt?" Där har vi en fråga med följdfråga/underfråga. Den är snabbt besvarad, kan jag tänka. För det är en sådan sak jag undrat över, om det är en myt att tuppen gal när solen går upp eller klockan sex varje morgon eller när det nu är. I alla fall ska jag ta reda på det. Det och mycket annat. Trettiosju frågor sammanlagt and counting...

2 kommentarer:

  1. Haha, kul. Utanför mitt hus i Milano gol tuppen lite senare på morgnarna, men han lät å andra sidan lite hes så jag tror han var ganska gammal :D Han hade kanske börjat trappa ner så smått... ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Haha, jaaa, en tupp som trappar ner... Till slut gal de väl kanske vid lunchtid istället. ;)

    SvaraRadera