söndag 27 januari 2013

Hur gick det med VK då?

Det gick sämre med VK den här veckan. Ordmålet var på 2500 ord; jag skrev inte många alls. Jag redigerade och tog mig för med den delen, som jag hade tänkt mig, i början av veckan, måndag, tisdag och onsdag. Sedan stannade det av. Dessutom märkte jag att jag satt för många och höga mål - redigeringen tog längre tid än jag trodde och jag var fortfarande på måndagens "uppgift" på onsdagen... Det kanske bidrog till att jag lite grand gav upp. Inte gav upp som i att verkligen ge upp, men som i att släppa på allting tillfälligt. Dessutom satsade jag allt krut i andra halvan av veckan på Tusenskönan istället.

I morgon är det ny vecka och därmed nya tag. Tågskrivet går bra, inte tu tal om den saken, men när jag kommer hem, det är då det faller. Finns så mycket annat att göra, sådant som måste göras, sådant som går före, och annat som bara görs istället för... som datorsurf.

Funderar på att jobba mer på papper och i mina pärmar, hoppa över att sitta vid datorn och redigera. Synd att jag inte har någon fungerande skrivare. Jag saknar SÅ att kunna skriva ut och redigera och läsa det jag skriver på papper. Det underlättar.

Dessutom vill jag inte sitta för mycket vid datorn. Det är inte bra för hälsan, och inte för ögonen heller. Helst vill jag göra allt utan dator, men det går ju inte. Inte så att jag är datorfientlig, bara det att jag har så svårt att koncentrera mig och vara disciplinerad när frestelserna är så många och det är så himla lätt att prokrastinera... surfa och slöläsa, spela spel, blogga, läsa mail, maila... helt enkelt göra allt som inte tar emot, så som skrivandet/redigerandet ibland tar emot.

2 kommentarer:

  1. Visst kan datorn kännas som skrivandets värsta fiende ibland, speciellt när man har en internetuppkoppling... men kanske du skulle kunna skriva och redigera hela manuset för hand om du känner att det känns/funkar bättre? Och bara skriva ner det när det är helt klart. Det blir förstås lite jobb med att skriva ner, men huvudsaken är väl att det funkar. jag drömmer själv om att göra detta, för det var så jag skrev när jag var yngre. Problemet är att mina anteckningar skulle göra manuset obegripligt,och jag får ofta skriva om både hela meningar och stycken, men är man en som skriver hyfsat "färdigt" redan i det första utkastet borde det väl gå? Speciellt om man skriver tex barn/-ungdomsböcker som inte är lika långa som vuxenböcker...?

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för din kommentar! Ett bra råd, har inte tänkt på det så! Nu har jag funderat lite kring ditt förslag också... Jag vet inte om det är genomförbart riktigt för mig heller, för många gånger skriver jag delar som överlappar varandra eller fragment av en sak, småbitar, som sen ska fogas ihop. Då blir det till att klippa och klistra om man ska göra allt på papper. Samtidigt vore det roligt att prova på något sådant, skriva allt för hand.

    Det gjorde jag ju på den gamla goda tiden när jag inte hade någon dator, före gymnasiet typ. Då renskrev jag ju... Och när jag var riktigt liten gjorde jag hela böckerna för hand, med illustrationer och allt.

    Och jag behöver nog också skriva om saker ett par gånger, även om jag märkt att jag skärper till mig, t.ex. inför skrivargruppen. Då kan jag skriva en text dagen innan som det inte finns någonting att ändra i efteråt, eller mycket lite i varje fall.

    Nu har du nog väckt en dröm hos mig med! :-D

    SvaraRadera