måndag 12 november 2012

Istället för att skriva blaj

Gårdagen blev den första nollordsdagen. Jag renskrev massor, hela den första anteckningsboken (som jag nu fyllt). Jag skapade ett nytt dokument för varje kapitel, samt ett samlingsdokument för hela boken. Renskrivningen tog sin tid, så mycket tid att det inte blev så mycket annan tid eller ork till skrivande. Men med renskrivningen såg jag till min förtjusning att jag hade fler ord skrivna än jag trott. Det blir viss felmarginal när man räknar för hand. Till statistiken på NaNoWriMo såg det ut såhär:



Your Average Per Day: 1,654
Words Written Today: 1,047
Target Word Count: 50,000
Target Average Words Per Day: 1,667
Total Words Written: 18,194
Words Remaining: 31,806
Current Day: 11
Days Remaining: 20
At This Rate You Will Finish On: November 30, 2012
Words Per Day To Finish On Time: 1,591

De extra orden renskrev jag bara, så egentligen skulle de inte räknas, men jag räknar dem per automatik ovan eftersom det blev ändring på min NaNoWriMo-sida. En del av "yay/wow-faktorn" försvann när jag insåg att jag hade dublett av lite grand, ett stycke som stod med två gånger. Dock blev det mer än tidigare, även med den där dubletten borttagen. Just nu bryr jag mig inte om att ta bort dubletten. Kanske gör jag det senare, när jag skrivit en likadan summa nya ord som jag kan lägga in istället för dubletten.

Just nu går det däremot väldigt trögt. Kanske beror det på att jag avstannat, att jag inte fick något skrivet igår. Det fick mig att komma av mig, trots renskrivningen och den massiva organiseringen av det skrivna.

Idag gjorde jag däremot en annan sak, jag skrev ut allting jag skrivit hittills, vilket fick ske på biblioteket för dyr penning istället för hemma, eftersom jag sedan länge nu inte har någon fungerande skrivare. Så jag klämde ihop texten (41 sidor) på så liten plats som möjligt, med storlek 7, enkelt radavstånd, tre spalter per sida och liggande A4. Jag fick ned texten till 11 sidor, med småttig stil.

Tågtiden idag ägnades således åt vila (på morgonen) och genomläsning av manuset (på eftermiddagen). Inte mycket skrivet, med andra ord. Har börjat på en ny anteckningsbok. Fört in en lista på förekommande karaktärer. Hittills har jag bara spontant slängt in namn eller X, Y, Z där namn saknats. Dags att göra något åt röran då vissa personer fått olika namn i olika stycken och vissa andra är onödiga och kan klumpas ihop och bli bara en eller ett par karaktärer istället. Vissa namn måste jag ändra för att jag känner personer med det namnet, och således inte kan ha med det i boken (de kanske skulle känna sig utpekade).

Först nu för en liten stund sedan lyckades jag åstadkomma några rader. Jag skrev direkt i stora manusdokumentet, och sedan ett stycke i anteckningsboken, varefter jag renskrev i ett dokument för dagen, och skapade ett "20121112"-dokument.

Nu har det blivit 461 ord skrivna idag. Men jag tänker kämpa en stund till. Imorgon hoppas jag ha kommit över den här tröskeln och trögheten, nu när jag köpt nya anteckningsböcker igen och har skrivit ut romanen (som den ser ut hittills), något som alltid triggar och gör mig glad, roligt att se på papper vad man åstadkommit. Främst ser jag det dock som en extra backup ifall något skulle hända med filerna.

Nu har jag ägnat bra mycket mer tid och fler ord åt att skriva detta inlägg än att skriva på mitt NaNoWriMo-projekt idag, men det må vara hänt. Ibland behöver man en tankepaus. Lite reflektion. Så att jag inte hastar på och bara skriver blaj som jag ändå måste slänga efter månadens slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar