måndag 8 oktober 2012

Nedräkning till National Novel Writing Month pågår



Det är inte långt kvar nu, det närmar sig med stormsteg – det som gör november roligare! National Novel Writing Month. Skriv en roman på 50 000 ord på en månad, från den 1-30 november.

Jag har varit med i NaNoWriMo sedan 2007, och två år, 2010 och 2011 har jag vunnit. Vinner gör man om man lyckas skriva 50 000 ord på romanprojektet under november. Det har varit olika från år till år hur mycket jag har förberett mig. För det mesta har det bara varit vaga förberedelser, lösa sådana, mest i huvudet. I år går jag in för det på riktigt. Eftersom förra året och året dessförinnan blev så ostrukturerat, blev det så himla mycket efterarbete bara för att få stycken, scener och kapitel att hamna i rätt ordning. Därför har jag bestämt mig för att vara mer strukturerad i år. Och bestämt mig för att skriva något som verkligen ska bli en roman med potential.

Därför började jag redan nu i oktober med förberedelser. Först hade jag bara vaga aningar om vad jag skulle skriva, jag ville skriva något som hade med nordisk mytologi att göra. Sedan insåg jag att jag ville skriva en historisk roman samtidigt. Så det blir en historisk roman med övernaturliga inslag.

Jag började med att skriva ”Cynthias lista”, något som Johanna Wistrand tipsar om.
Under hela förra veckan arbetade jag med  ”inför NaNoWriMo”-dokument. Jag research-surfade och läste, lånade böcker på biblioteket och läste. Jag har upprättat ett karaktärsdokument, ett dokument för plot & synopsis, ett för miljöer och platser och ett dokument för runtomkringfakta.

Researchläsningen fortsätter på nätet och i böcker. Jag är glad åt att det bara är lite mer än en halv månad kvar till NaNoWriMo nu. Det är lätt att hänge sig åt forskning – roligt och tidskrävande. Bra att ha en deadline då det är dags att verkligen börja skriva på manuset.

Jag har nosat på det lite, skrivit en kort text som inte kommer att vara med i själva romanen, bara för att ta ton lite grand. Som bekant får man inte börja skriva på själva romanen förrän första november, men man får förbereda hur mycket som helst. Jag ska planera på kapitelnivå och lära känna karaktärerna ordentligt innan dess. Just nu håller jag på att surfa efter namn – det tar sin tid det också – hitta namn som var aktuella under 1860-talet då boken utspelar sig, och verkligen bestämma sig för namnen också. Namn är ju så viktiga! Men man kan alltid ändra efteråt. Huvudpersonen vet jag i alla fall vad han heter, allt utom hans mellannamn som jag är lite osäker på än så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar