måndag 10 september 2012

Tematrio - Titelblommor





Varje måndag är det dags för en ny tematrio hos Lyrans Noblesser. Den här veckan är det följande tema: Berätta om tre böcker med en (eller flera) blommor i titeln. Som vanligt letar jag runt i min egen bokhylla och hittade fler än tre blomtitelböcker, men jag valde tre av dem.

Leon Garfield: Decemberrosen. Förra veckan fick Leon Garfield vara med, med en annan bok. Den här gången är det Decemberrosen, en bok jag köpt på bibliotekets utgallring. Det är en spännande berättelse om förräderi, smuggling, spionage och mord i det viktorianska London, och målgruppen är ungdomar.

Neil Gaiman & Dave McKean: Black Orchid. Det här är en mycket vacker serieroman. Skriven av Gaiman och illustrerad av McKean. Det är modern, urban fantasy, en saga med många bottnar. Som Gaiman är mest – mycket mörk och förtrollande.

Elisabet Nemert: Den vita liljan. Just den här boken har jag inte läst, annars har jag samlat på mig ett flertal av Nemerts böcker men läst ett par stycken bara, hittills. Jag planerar att läsa alla hennes böcker så småningom. Hon skriver historiska böcker, lättillgängliga och lättlästa, kanske lite triviala ibland, men god underhållningslitteratur för stunden i alla fall, spännande och engagerande om man gillar historiska romaner som handlar om starka kvinnor. Just den här boken utspelas på Sicilien på 1460-talet och framåt.

2 kommentarer:

  1. Idel nya titlar!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!
    Kul att det är nytt, är alltid roligt att hitta nya författare och böcker, eller hur? :-D

    SvaraRadera