torsdag 9 augusti 2012

Hur låser jag upp dörren?

Semestern har inneburit vila, även från skapandet tidvis. Nu är jag inne på de sista skälvande dagarna av min semester. Andra veckan reste vi, då blev det knappt något skrivet. På vägen hem från semesterresan skrev jag tre dikter och tecknade ett par pyttesmå teckningar i mina moleskine-anteckningsböcker av miniformat. Det var skrivandet under den veckan.



Den här veckan har jag inte kommit till skott. Viljan finns där, precis utom räckhåll. Som om jag har en nyckel och ett lås men inte vet riktigt hur nyckeln ska passa i låset eller hur jag ska göra för att låsa upp. Men idag lossnade något av blockeringen. Jag redigerade på PL. Först ute vid sommarstugan, på papper, lite grand bara. Sedan kom jag igång ordentligt under kvällen. PL krymper. 43254 ord har blivit 42953.



Den här veckan är annars OS och mycket läsning. Jag har läst ut Diana Gabaldons "Främlingen" (välskriven, spännande), och tar en paus innan nästa bok i serien. Läser "I Shall Wear Midnight" av Terry Pratchett istället, som kontrast.



Vill hitta kontrasten från icke-skapandet också, hitta fram till skapandet. Hitta till ett lugnt och meditativt skrivande, där jag verkligen är där och ser allting, skriver i ett slags ro istället för ett slags stress där jag måste stressa för att hinna få ner orden, som det kan vara ibland. Ett slags avslappnad koncentration - som jag har ofta när jag skriver övningarna/uppgifterna till skrivarcirkeln jag är med i, men som jag tyvärr inte riktigt hittar fram till i romanskrivandet. Just nu blockerar jag mig för mycket i romanskrivandet. Och jag har nästan hittat lösningen, nyckeln finns i låset - nu ska jag bara hitta ett sätt att låsa upp dörren också och låta orden flöda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar