onsdag 22 augusti 2012

Från oinspirerat till bubblande

Tidigare idag hade jag ingen inspiration, men tågskriv blev det i alla fall. Jag flödesskrev - mest blev det klagan på att det inte gick så bra att skriva. Jag tyckte det mesta var klumpigt formulerat, inte mycket att ha. Men jag skrev - stort plus i kanten för det.

På kvällen när jag återigen fick en stund till att skriva, och visste att jag måste skriva en text till morgondagens uppgift, klagade jag först på att jag häromdagen påbörjat en novell där jag hade plats och tid men ingen intrig, bara en person utan namn. Jag fortsatte inte på den novellen (den behöver tänkas på först, spånas kring, idéflödas kring). Så jag skrev annat.

Jag flödesskrev lite och fick till något ganska så bra och så kom jag på, att ja, jag har ju en gammal dikt på temat "glöd" (ett av de som är till morgondagens skrivarcirkel), så jag letade fram den, tog den som stomme och byggde på och gjorde en ny dikt. Sedan gjorde jag en variant, en början till prosalyrisk text. Däremellan någonstans började jag på en fantasynovell också, det kom ur mig i flödesskrivandet, något jag spann vidare på och som jag vid tillfälle ska fortsätta att spinna vidare på, kanske ett bidrag till Fantastiknovelltävlingen med deadline 31 augusti? (jag har inte skrivit något annat till den än)

Så från att ha skrivit ganska haltande och oinspirerat imorse, blev det nu massor av nya texter, ett par dikter, början på två lite längre texter... och inspirationen har börjat komma bubblande. En riktigt bra skrivardag blev det till slut!

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Tack för tipsen!
    Hoppas jag kommer igång på samma sätt...
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Varsågod!
    Hur gick det igår? Hur har det sedan dess? Lycka till!
    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera