fredag 1 april 2011

Index Cards - Skrivkort - Record cards

Inga tusen ord skrivna idag, men mycket annat gjort.

Jag har inlett städningen av anteckningsböcker. En gammal ovana jag har är att köpa på mig nya och nya anteckningsböcker innan jag avslutat de gamla, av många olika anledningar (t.ex. att jag glömt att ta med någon i handväskan när jag är på stan och skrivlusten faller på mig). Följaktligen har jag femtioelva olika anteckningsböcker hemma med olika mycket skrivet i och en mängd böcker som hör till Tusenskönan-trilogin.

Nu vill jag bringa ordning i det kaoset. Tre böcker ska jag ha: en för nyskrivet på själva boken, och två bredvid-anteckningsböcker, en för karaktärsnoveller och miljöbeskrivningar, och en anteckningsbok för journalanteckningar/idéer/funderingar.

Dessutom har jag genom "Plot & Structure" insett att jag behöver bli mer planerande snarare än ostrukturerad. Dels genom faktiska delmål, sådana som säger mer än "skriv på boken" (ett mer preciserat mål har jag redan i det här exemplet, men ni förstår vad jag menar, man måste ställa upp konkreta mål för sig för att känna att man åstadkommer något), dels genom det som i "Plot & Structure" kallas "index cards".

Jag var till Akademibokhandeln och köpte "skrivkort". Sådana har jag redan köpt tidigare för att jag vill ha gammaldags kartotek över böckerna jag äger (ett vilande projekt för tillfället). Den här gången köpte jag skrivkort/record cards (i A7-format, trevligt format för övrigt), för att strukturera ploten. Man skriver en scen på ett kort och kan sedan blanda och dela ut korten hur man vill, flytta på scener, blanda och ge, spela Svarte-Petter med dem... Nej, nu skojar jag lite...

Men allvarligt, det är ytterst praktiskt - åtminstone känns det så när James Scott Bell skriver om det. Lite som många nuförtiden använder notis-lappar. Skrivkorten saknar klister och är därför lättare att ta med sig överallt och lättare att lägga ut i en lång rad på golvet för att sedan ta upp dem igen. Dessutom tycker jag att de är snyggare, ordentligare, seriösare (jag tar det här på allvar, haha)... Och så insåg jag har precis den rätta asken att lägga korten i: en mycket söt liten grön ask med rosa rosor på. Passar perfekt till att lägga korten i! Med andra ord: jag föll direkt för skrivkort/index cards/record cards-idén.

Nu har jag inlett detta arbete med att börja skriva första kortet. Jag följer James Scott Bells "Plot & Structure" även här och börjar med slutet. Jag håller alltså på med slutet... Men det blir i första hand inte sista scenen utan en sammanfattning av slutet (som nog ändå består av ganska många scener). Har insett ännu en sak nämligen: jag MÅSTE ha slutet klart för mig för att komma nån vart med det här projektet. Det är ändå slutet allting ska färdas mot. Det är många trådar att följa upp, så kortet blir fullskrivet på både bak- och framsidan, men ändå väldigt sammanfattande på ett svepande plan.

De här korten är precis vad jag behöver. Något nytt och roligt att leka med. Helgen är räddad!

2 kommentarer:

  1. Håller på att leta index-kort, men hittar bara linjerade. Vilken sort är det du fick tag på?

    Verkar vara intressant blogg för övrigt. Är wannabe-författare själv och du verkade ah många intressanta artiklar

    SvaraRadera
  2. Hej Ulf och tack så mycket för din kommentar! Ber verkligen om ursäkt för att jag är så sen med att svara på kommentaren. Jag lovar att bättra mig - måste komma på ett bra system så att jag svarar på kommentarerna som jag ska!

    Jag fick tag på linjerade indexkort, på Bokia. Har inte hittat olinjerade.

    Tack så mycket för de fina orden om bloggen! De värmer!

    SvaraRadera