torsdag 7 april 2011

Hemligheter

Jag fortsätter att skriva på karaktärsnovellerna.

Det går sakta men säkert framåt. Dock känner jag att det blir lite slätstruket...

Jag vill spetsa till karaktärerna ytterligare. Ge varje person något extra som gör den personen mer intressant och gör att den personen verkligen tillför något extra till berättelsen.

Jag följer mallen jag hittat i "Revision & Self-Editing". Ett par frågor som jag är särskilt förtjust i, trots att de ibland är svåra att besvara, och som jag inte hittat i några andra mallar för karaktärsnoveller är (fritt översatt och ur minnet):

"vad älskar du med just den här karaktären?" och "vilken är karaktärens hemlighet som ska avslöjas?".

Den första frågan är svår när det gäller "onda" personer i berättelsen, personer som kanske inte är så sympatiska - men det finns ju som man vet något gott i alla... Och den andra frågan är något att bita i, det är ju inte alltid man tänkt att någon person ska ha en hemlighet, men hemligheter har ju de flesta, av större eller mindre slag. Och vad som händer när hemligheten kommer ut, ja, när man funderar på sådant kittlar det fantasin.

Vill man spetsa till det kan man ju ge karaktärer riktigt stora eller farliga hemligheter. Kanske sådant som ger en extra twist åt historien, ger något extra åt det man tänkt skriva, något som överraskar även författaren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar