måndag 3 januari 2011

Tematrio – Nyårslöften


Lyrans Noblesser har den här måndagen tematrio nyårlöften – uppmaningen lyder: ”berätta om tre löften/målsättningar du har för det kommande läsåret”.
Först några ord om tidigare år…
Jag har aldrig tidigare haft litterära nyårslöften, men jag har haft förhoppningar under förra året och året dessförinnan om att vara med på diverse läsutmaningar såsom Lyrans Noblessers ”året runt” och andra tidigare nämnda i min blogg. Det har inte gått bra alls; jag har läst mycket men jag har läst helt andra böcker… Av det har jag lärt mig att det är svårt för mig att specificera några specifika böcker – det ska jag nog inte ens göra för det skapar bara stress. Men några mer allmänna löften kan jag ge mig själv.
1. Jag vill fortsätta att läsa böcker ur Mytserien. Under 2010 läste jag Jeanette Wintersons bidrag, ”Tyngd”. Jag är mer eller mindre nyfiken på alla böcker i den serien, speciellt som jag tycker om att läsa böcker om myter. Så böcker med myttema vill jag läsa, oavsett om det är böcker i den specifika mytserien, eller andra böcker som har anknytning till just myter. Ett exempel från den egna bokhyllan är ”Kadmos och Harmonias bröllopsfest” av Roberto Calasso. Kanske läser jag nämnda bok under 2011, kanske också som del i nästa utmaning jag vill anta, nummer två på min tematriolista.
2. Enligt O har en ”lagom kravlös utmaning” som passar mig perfekt, ”Boktolva 2011”. Utmaningen är att läsa någon bok av tolv författare jag tänkt läsa något av men ännu inte läst. En utmaning som inte borde bli alltför svår väl? Jag tänker kika på hur det blivit på fronten ”nya författare” under 2010, så håll utkik efter blogginlägg i min blogg med det temat. För 2011 års boktolva har jag massor av olästa böcker i bokhyllan jag inte läst än, plus en mängd andra författare jag hittat böcker av på biblioteket eller på AdLibris och som jag vill läsa. Roberto Calasso som jag nämnde ovan är en sådan författare. Jag kommer att posta min fullständiga lista senare, så håll utkik!
3. I Paulas bokblog utmanar Paula sig själv och andra som vill haka på i flera utmaningar, bl.a. en utmaning som lockar mig och som jag tänkte följa: ”Nästa bok i serien”. Man ska fortsätta att läsa böcker i en serie av böcker som man påbörjat innan 2011. Det får alltså inte vara första boken i en serie utan måste vara andra eller nästföljande bok i en serie. Jag har ett antal sådana serier som jag skulle vilja fullfölja och läsa fler böcker i. Av Terry Pratchett den fjärde boken om Tiffany Arching, ”I Shall Wear Midnight”. Det är också en bok i serien om Discworld – jag har flera stycken böcker i den serien som jag inte läst än som jag vill läsa. En annan bokserie jag spontant kommer på är Agnes von Krusenstjernas om fröknarna von Pahlen. Det finns sju böcker, jag har läst de tre första. Näst på tur är bok fyra, ”Porten vid Johannes”. Ett blogginlägg med lista på vilka böcker och serier jag väljer kommer senare, så håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar