onsdag 12 januari 2011

mina vingar att bära

”Men kommer inte vingarna att synas?”
”Oroa dig inte för det. Vi vinner båda på att byta plats.”
”Vad ska jag bli ängel för? Varför vill du inte vara det längre?”
”Inte ens om du blir odödlig?”
”Du svarar ju inte – vad är haken? – det måste finnas en sådan.”
Ängeln skakade på huvudet. ”Det enda som behövs är att du tar mina vingar att bära.”
”Men byter vi plats i allt annat också?”
”Du tar mitt odödliga liv och jag tar ditt.”
”Det är ett byte utan betalning.”
”Nå, vad säger du, går du med på det?
”En annan gång. Kom tillbaka när jag ligger på dödsbädden – då är jag villig att axla rollen som odödlig ängel. – Men det går du väl inte med på; då blir ju ditt liv så kort, endast minuter eller timmar, det lilla som återstår av mitt gamla.”
”Det är som jag vill ha det, det är perfekt.”
”Det är en hake någonstans, annars skulle du inte jubla som du gör.”
”Är vi överens? Jag kommer till dig när du ligger för döden. Då säger du ja och binder vårt obrytbara kontrakt?”
”Ja…”

(Det här är en SkrivPuff-övning: Utmaning 2011:12 - Skriv om ett förslag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar