onsdag 8 september 2010

Böcker som blivit film

Det finns många filmatiserade böcker. Rent generellt lyder jag den oskrivna regeln att läsa boken innan jag ser filmen. Ibland har jag dock missat att det finns en bok som förlaga och sett filmen först. Rent generellt läser jag då inte boken, om jag inte tyckte att filmen var exceptionellt bra.

Här följer en lista på böcker jag läst som jag också sett filmatiseringen av. Jag reviderar den allteftersom; förmodligen har jag glömt en och annan bok/film. Jag skriver titeln på boken enbart, och lägger till filmtiteln bara om den är en annan än boktiteln. Ett projekt kommer att vara att skriva recensioner på böckerna/filmerna. Länkar till dessa kommer till efterhand.

Skönlitterära böcker som blivit film är en sak. Ett helt annat kapitel men precis lika spännande är manga (japanska tecknade serier på papper) som blivit till film eller tv-serier; blogginlägg om sådana kommer senare; håll utkik!

  • Adams, Douglas: Liftarens guide till galaxen
  • Banks, Lynne Reid: Indianen i skåpet
  • Clarke, Arthur C: 2001
  • Ende, Michael: Den oändliga historien (sett både gammal och ny filmatisering, den nya i form av en tv-serie, den gamla i form av filmer)
  • Gaiman, Neil: Coraline. Filmen: Coraline och spegelns hemlighet.
  • Gaiman, Neil: Neverwhere
  • Harris, Joanne: Choklad/Chocolat
  • Hinton, S.E: Rumble Fish
  • Larsson, Stieg: Milleniumtrilogin
  • LeGuin, Ursula K: Övärlden. Tre böcker, en japansk film löst baserad på böckerna, regisserad av Gorō Miyazaki, filmtitel: Legender från Övärlden.
  • McCall Smith, Alexander: Damernas detektivbyrå/The No. 1 Ladies' Detective Agency (tv-serie)
  • Peake, Mervyn: Slottet Gormenghast-trilogin – en tv-serie i ett antal avsnitt
  • Pratchett, Terry: flera böcker om Discworld/Skivvärlden (en film för varje bok)

Som ett kort konstaterande kan jag säga att det blir en himla massa filmer och böcker (det här är bara efter en första tankerunda) när man listar dem såhär, jag har sett och läst mer än man kan tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar