torsdag 10 juni 2010

Chick-lit - och Labyrinten

Jag har inte läst något av henne än, men jag har köpt boken - igår. Som MedMera-kund fick jag 20 % rabatt på en bok. Jag passade på att köpa en ny pocket som jag ska läsa när jag har läst ut Marian Keyes ”En förtjusande man”. Läsningen går snabbt framåt, jag slukar hundratals sidor, och skrattar och grimaserar om vartannat (gråter inte, gör sällan det när jag läser böcker), men jag känner med karaktärerna.

Den nämnda nyköpta pocketen, och den bok jag ska läsa härnäst, är skriven av Kate Mosse och heter ”Labyrinten”. Första delen i en trilogi. Om jag gillar del ett kommer jag att så småningom köpa del två och tre i serien. Men innan dess står del tre i Catharina Ingelman-Sundbergs trilogi på tur. Den har precis kommit ut i pocket.

I januari läste jag bok ett och två av Ingelman-Sundberg, ”Förföljd” och ”Brännmärkt”. I sommar hoppas jag kunna läsa bok tre, ”Befriad”... Tänkte köpa den på Adlibris någon dag, måste lugna mig lite nu med inköpen, har köpt så många böcker på sistone, så det blir nog så att jag läser "Labyrinten" innan jag läser "Befriad". Måste ju läsa några av de böcker jag verkligen har innan jag ger mig på de jag inte har köpt än...

Alla de här böckerna har gemensamt att de är lättsamma och snabblästa. Även om t.ex. Marian Keyes i ”En förtjusande man” på ett bra vis även gestaltar svårare ämnen som alkoholism och crossdressing/transexualitet (som för övrigt inte är samma sak, enligt karaktär i nämnda bok).

Det är dessutom ett skönt avbrott från all fantasylitteratur som jag läser, om än dock med större behållning – eftersom jag själv också mestadels skriver fantasy. Även om jag nu funderar lite löst på att prova på att skriva chick-lit, men då måste jag ha mer substans, och jag lever långtifrån det slags liv som passar chick-lit… kanske kunde skriva en parodi på det… Vore kul att prova mina vingar lite. Jag som har svårt för att avsluta saker, vill gärna påbörja nya bokprojekt. Dessutom finns det några noveller jag vill skriva. Det är ett flertal tävlingar i sommar/i år som jag vill vara med på, bland annat ICA-kurirens novelltävling 2010. Vi får se hur det går med det. Jag kommer att rapportera allteftersom.

Nu är jag i alla fall klar med renskrivningen av anteckningsbokens sidor. Texten landade på 5720 ord och 11 sidor. En bra början på fortsättningen av min redigering. En del teasers är inlagda i texten i denna förhoppningsvis sista version, tillsammans med en del ny dialog. Dialog har annars varit en bristvara, en av de sakerna jag insett att jag måste lägga in i texten för att få balans i den. Nu är jag redo att börja skriva igen. Jag fortsätter imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar