torsdag 9 juli 2009

Marita Conlon-McKenna: En liten hattaffär på hörnet

Jag har nyss läst ut En liten hattaffär på hörnet, av Marita Conlon-McKenna.

Det är verkligen en feel-good-bok, en må bra-bok, eller som det står formulerat utanpå min pocketversion av boken: "Det här är nog den gulligaste bok jag har läst på många år"/Länstidningen Östersund.

Jag kan inte annat än hålla med. Det ÄR en gullig bok - mysig, söt och trevlig. Den fick mig avslappnad och på bra humör. Jag log åt alla hattar och hur hattbutiken förde olika kvinnor samman, vilkas öden påverkades positivt av hattarna ifråga som de köpte.

Förutom de hattköpsugna kvinnorna får man följa hattbutikens ägarinna, Ellie Matthew, och hennes historia, hur hon får hattaffären på fötter, hur hon och andra butiksägare på gatan kämpar mot rivningen av affärerna, där byggnationen av en galleria redan påbörjats och hotar den charmiga gamla butiksgatan.

Ellies kärleksbekymmer är också en stor del av boken. Där är det två män som kämpar om hennes gunst. Kärlekshistorien är i mina ögon väldigt förutsägbar, men fortfarande mysig och trevlig, precis som resten av boken.

Det är en bok att må bra av. Läs den gärna för en stunds trivsam förströelse!

1 kommentar:

  1. Ja, håller med dig, är detta en bok som slappnar av och höjer den moraliska ett, är en omfattande bok värd att läsa en regnig eftermiddag

    SvaraRadera