måndag 1 juni 2009

Snubblar över första boken

Nu är maj månad slut, men jag har inte läst månadsboken som planerat. Varken Hjärtdjur eller En dag i Ivan Denisovitjs liv, men jag har båda böckerna hemma, lånade från biblioteket.

En annan bok som jag inte heller läst ut än är Flickan som lekte med elden, men jag håller fortfarande på med den, fast på sidan 492. Med så mycket skrivande (Kreativa Möten, Tusenskönan) har jag inte tagit mig tiden eller funnit tiden att läsa så mycket.

Men maj har ändå blivit långtifrån utan läsning. Lättsammare läsning, som kontrast till allt korrekturläsande och skrivande. Inspirerande barnböcker mestadels, med teckningar och historier som blir underbar inspiration till mina egna barnboksprojekt.

Jag får satsa på månadsböckerna för juni istället. Fast jag tänker nog ändå läsa majs månadsböcker i efterhand.

Här är vad jag läst i maj:

1. Dario Fo: Sjunde budet: du skall stjäla något mindre (pjäsmanus)
2. Helena Willis: Olga och Stefan och Indiankällan
(barnbilderbok)
3. Chris Riddell: Ottolina och mysteriet med Skolspöket
(kapitelbok för barn)
4. August Blanche: Den politiske kocken
(pjäsmanus)
5. Helena Willis: Olga kastar lasso
(barnbilderbok)
6. Helena Willis: Olga och Stefan letar guld
(barnbilderbok)
7. Julia Donaldson & Axel Scheffler: Herr Pinnemans äventyr
(barnbilderbok)
8. Kalle Güttler, Rakel Helmsdal, Áslaug Jónsdóttir: Monsterpest
(barnbilderbok)


Fråga gärna om det är nåt ni undrar om nån av dem! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar