torsdag 11 juni 2009

Iväg från Maximilian!

Jag har hamnat lite efter... Jag försöker tänka efter... Vad har jag sysselsatt mig med på fritiden den senaste tiden? Senast jag verkligen skrev, för hand och skönlitterärt, var 5/6. Då skrev jag dikter på SkrivPuff-temat för dagen. Det var också under den fredagen som jag slaskskrev senast.

Sedan dess har jag bara skrivit upp vilken dagens SkrivPuff-övning är, men aldrig verkligen gjort den.

Att ha fem dagar utan skrivande är kanske inte så mycket. Men eftersom det varit så intensivt de senaste veckorna, känns dessa fem dagar plötsligen väldigt långa.

Under resten av helgen blev det inget skrivet.

I måndags skrev jag dagbok. Och under tisdagen och onsdagen har jag varit sysselsatt med helt annat slags skrivande på kvällarna. Nämligen en översättning från svenska till engelska av en läkerapport.

Det är en bekant som varit i Sverige och ska ta med sig rapporten till läkaren i sitt hemland, som behövde hjälpen med översättningen. Vilken tid det tar att översätta! Det visste jag sedan tidigare, och allting tar ju alltid längre tid än man tror, så också det här. Jag fick lära mig en hel del medicinska termer på kuppen. Och hittade fram till några bra sidor på nätet.

För den som skriver om medicinska åkommor eller skriver på engelska eller bara vill ha med engelska i sitt skrivprojekt är det bra sidor:

Online Ordbok
Multilingual Free Online Medical Dictionary
Medicinsk ordlista på svenska

Så tisdags- och onsdagskvällen gick åt till det. Nu är det snart torsdagskväll.

Jag längtar efter lite egentid, där jag kan ägna mig åt skrivandet. Åt Tusenskönan. Jag saknar Maximilian!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar