fredag 16 januari 2009

Författarhjärnan som behöver påfyllning

Jag har läst mycket på sistone.

Författarhjärnan behöver fyllas på med ord, historier, andras fantasier.

År 2009 ska bli ett bra bokår. Hittills i januari har jag läst ut sju böcker, varav några påbörjade förra året. Jag håller för närvarande på med en åttonde och nionde bok, parallellt, fast jag sagt mig att jag ska läsa en bok i taget. Nåja. De böcker jag håller på för närvarande med är "Flugan och evigheten" av Håkan Nesser, och "M for Magic" av Neil Gaiman. En bok på svenska och en på engelska. Jag kan låtsas att en av dem är en fackbok så håller jag vad jag lovat mig själv. Dvs. läsa en skönlitterär och en fackbok parallellt men inte mer än så. Varför försöker man ge så många löften till sig själv?

Böckerna jag läst ut i år är följande i en kortfattad lista:

Januari
Isaac Asimov: Prelude to Foundation
Åsa Lind: Ellika Tomsons första bok
Maxence Fermine: Snö (länken leder till engelsk utgåva; jag läste en svensk)
Theodor Kallifatides: Ett nytt land utanför mitt fönster
Banana Yoshimoto: Asleep
Philippa Gregory: Den andra systern Boleyn
Gary Larson: There’s A Hair In My Dirt!

1 kommentar:

  1. Anonym12:34 em

    Även om jag inte under några längre perioder tillämpat följande tillvägagångssätt, tror jag ändå att det är det mest optimala - att samtidigt ha en skönlitterär och en facklitterär bok under läsning. Man behöver ju båda sorterna, både för livet på jorden i största allmänhet och för sitt författarskap i synnerhet. Skall nu återigen försöka hålla mig till denna gyllene regel.

    SvaraRadera