måndag 14 januari 2008

Är inte lättja och bekvämlighet samma sak?

Spraktidningen

När jag tittade in på Pressbyrån i dag fick jag syn på en för mig ny tidning - Språktidningen. (Klicka på bilden så kommer ni till Språktidningens hemsida.)

Jag kunde inte låta bli att köpa ett nummer, nr. 3, december 2007 (det var kampanjpris på 49 kronor). I tidningen finns bland annat en intervju med Peter Englund, ”Om skrivandets lättja”.

Naturligtvis gick tankarna till mig själv… Jag tror inte att jag är drabbad av lättja, men man vet ju aldrig… Det är väldigt bekvämt att hänge sig åt redigering. Det är mycket, mycket lättare än att hitta på nytt.

Visst, att redigera kan också vara svårt på sitt sätt. Men jag är ju utbildad till det för sjutton… redigerare. Så det är ett bekvämt läge… Det kan inte riktigt kallas skrivarläge. Kanske snarare redigeringsläge. Ett läge att fly till. Det känns trevligt strukturerat också, man städar liksom, och att städa kan vara tråkigt men man blir väldigt nöjd när man ser det propra resultatet.

Yttre ordning ger inre ordning och yttre kaos visar på inre kaos. Kanske är det därför som jag gärna vill ha ordning även på papperet…

2 kommentarer:

  1. Anonym6:35 em

    Vet du, den tidningen får jag faktiskt hem, eller fick iaf. Mattias, min sambo, har jobbat på institutionen för språk och folkminnen här i Uppsala (som alltså motsvarar Olas arbetsplats i Umeå). Jag antar att det var därför... Men nu har hans kontrakt gått ut, så jag gissar att vi inte får fler nummer.

    Den är riktigt bra tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Intressant, vad kul! Så ni ska inte börja prenumerera istället då?
    Vet du hur länge tidningen har funnits?

    Jag tyckte om tidningen på en gång, och nu har jag köpt specialerbjudandeprenumerationen - två nummer för priset av ett. :)

    SvaraRadera