måndag 17 december 2007

Rappakalja


Äntligen är jag klar med mina julkort! Det tog tre sittningar, långa sådana, och dessutom tog det än mer tid när jag skulle kolla igenom adresser och räkna efter, och sedan inse att jag måste köpa fler frimärken!

Roligt har det varit i alla fall. Klippa och klistra och klippa än mer… Det gick i vågor fram och tillbaka vad jag använde (klistermärken mestadels). Jag bestämde mig till sist för en egenhändigt skriven juldikt och använder den till alla julkort (med undantag av någon enstaka i början av mitt julkortspysslande).

Hade jag digitalkamera skulle jag utan att tveka fota alla och lägga upp här! Men nu har jag inte det, så ni får nöja er med att läsa om dem istället… Jag önskar mig en digitalkamera i julklapp (hint, hint för den som vill ge en sådan till mig). Det är en dyr julklapp, jag vet, så det kanske slutar med att jag får ge mig själv den i nyårspresent eller något…

Jag har fortfarande inte kommit igång med skrivandet efter min ”semester”, som tycks bli längre och längre. Nu blir det väl närmare hela december istället för bara första veckan i december. Såhär precis innan jul har jag alltför mycket annat att tänka på. Men den ursäkten är dålig och gammal… Så snart julafton är över ska jag kasta mig över papper och penna, eller kasta mig över datorn.

Där är en annan sak som den som känner sig tillräckligt rik för att slösa lite pengar på mig skulle kunna ge mig. En ny dator! Den jag har är usel. Det räcker med att säga 64 MB ramminne. Det om något ger en ledtråd till hur gammal och framför allt långsam den är! (det tål att sägas igen: långsam, långsam, långsam)… Den är som sagt långsam.

Långsam var det ja.

Den hakar upp sig (precis som jag nyss), och den gör det inte lätt att hålla på med ens en enda sak samtidigt… Alltså, bara en enda… En enda!

Sade jag att jag är trött? (Annars skulle jag inte skriva så här onyanserat babbligt.)

Egentligen är jag bra mycket mer irriterad och arg på datorn än vad jag vill säga här… Kan bara säga så mycket som att jag svurit bra många (och långa) haranger under de senaste dagarna, och att jag börjar bli hjärtligt trött på denna usla skräpmaskin, för att inte säga ordentligt förbannad! Det är tortyr att sitta vid den och försöka göra något vettigt – inte ens ett enkelt worddokument klarar den att arbeta i utan att haka upp sig. Nog om det (blodtrycket spränger alla mätningar bara jag pratar om det)…

I dag var det i alla fall tack och lov soligt väder! (Vädret, åh, om människor inte hade vädret att ständigt klaga på (varför klaga på väder när man har en för*pip*ig dator; jag har haft den i flera år utan att klaga men nu är det snart, snart, snart banne mig nog – för även en Cool like Plastics tålamod tar slut (plasten smälter)!)!)

Underbart härligt (vädret alltså) – med blå himmel och sol! Jag gick på stan och köpte klistermärken till mina ovannämnda julkort. Det var förunderligt svårt att hitta snöflingor. Jag ville ha vackra snöflingeklistermärken, men de var som sagt svårhittade. Till sist hittade jag några – i guld! – och köpte inte tillräckligt många, så vissa julkort fick guldstjärnor istället.

Allt jag ville ha var snöflingor som verkligen visade hur vackra sådana kan vara…

Håhåjaja. Det var klent med klistermärken över huvud taget. De flesta affärer vill att man köper enkronorsjulkort istället, eller satsar på att skicka elektroniskt, haha. Nåja…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar