onsdag 7 november 2007

Triggrar triggar - en trigger, två triggrar, många tigrar, groawww

Ibland behöver jag bara något som triggar igång mig. Nu har jag fått två triggar på väldigt kort tid, och det har fått det att spinna snabbare och snabbare, riktigt fått igång kreativiteten och fantasin. Tyvärr, måste jag väl säga eftersom det är National Novel Writing Month och jag borde ägna mig åt mitt NaNoWriMo-projekt. För jag talar om mitt andra, gamla, projekt, Tusenskönan.

I går gick det bra att skriva på båda. Jag smet åt mig småstunder under hela dagen då jag skrev på Edurne – en vintersaga, både under min långa tisdagslunch och under andra stunder, såväl som på kvällen. Jag var så uppe i varv och hade sådan skaparglädje och –kraft i mig att jag bara fortsatte av bara farten att skriva på Tusenskönan också på dator. Så gårdagen var första dagen då jag enbart skrev på dator och inte alls satt och skrev något för hand. Det blev 3016 ord på Edurne – en vintersaga, och 2181 ord på Tusenskönan. Se där – det går visst att kombinera två projekt samtidigt!

Under helgen som varit skrev jag ju för hand, och sedan renskrev jag det skrivna, det vill säga, jag gjorde dubbelt arbete på Edurne – en vintersaga. Då fanns det inte någon energi kvar för Tusenskönan.

Men i går och i dag har jag skrivit mestadels på dator. Som sagt skrev jag på dator hela dagen i går, och ändrade bara till att skriva för hand för att komma igång igen. Det är ett tips om ni fastnar: byt arbetsplats och arbetssätt. Istället för dator, ta papper och penna, eller tvärtom.

Triggern igår, för att återgå till vad jag började inlägget med, kom i form av ett telefonsamtal. Jag har en mycket god vän som är en ytterst god läsare och tillika hjälp i mitt arbete med de här tre böckerna (för det är egentligen tre böcker: Tusenskönan, Edurne – en vintersaga och MK).

Efter diskussion med honom kom jag fram till att jag i kapitel ett på Tusenskönan måste backa och göra om, börja en scen på annat vis. Och det i sin tur leder förstås fram till att helt nya saker händer. Jag diskuterade som sagt kring det i går, och började jobba på scenändringarna i dag.

Den andra triggern kom idag, och kom i form av en sida på Internet. Jag ramlade över sidan när jag egentligen sökte efter Maximilians Merkuriusaspekter. Visst, jag har lovat mig själv att bara göra horoskop som innefattar solposition, månposition och ascendentposition. Möjligtvis aspekterna mellan dessa tre. Men i fallet Maximilian kan jag inte begränsa mig till det. Nu hade jag problem med hur han skulle säga repliker, och man kan kalla det bortsmitning. Jag smet ifrån genom att surfa helt enkelt, men efter Merkuriusaspekter eftersom Merkurius har med kommunikationen att göra, hur man kommunicerar och så vidare. Då hittade jag en rekommendabel sida, och några texter, också andra aspekter, som gav trigger och hjälpte igång fantasin att rinna vidare så jag kunde fortsätta att skriva om Maximilian. En del av dessa aspekter har jag inte läst om någon annanstans, så det var ny erfarenhet.

Det var dessa aspekter:

Neptune quincunx Ascendant (0°06)

Mars quincunx Pluto (0°36)

Mercury square Jupiter ( 0°45)

Venus opposition Neptune ( 0°48)

Aspekterna är dessutom de viktigaste hos Maximilian, eftersom de har minst orb (minsta möjliga gradtal från den ultimata, exakta aspektpositionen). Med andra ord är det de aspekter jag kommer att koncentrera mig på när jag skriver om honom. Jag har skrivit orbgradtalet inom parentes.

Som sagt triggade dem mig att komma vidare, och fortsätta med något av allt som det stod i texterna om dessa aspekter i bakhuvudet.

Nu i kväll måste jag säga att det återigen har blivit roligt att skriva dialoger. Roligt för att jag äntligen lyckats formulera dem bra, till skillnad från vad jag gjorde för bara någon vecka sedan. Då var det usla dialoger (i min mening). Och nu lyckas jag få fram allt det som jag vill få fram genom Maximilians monologer och repliker. Det blir kontrast mellan hur han tänker och känner saker och hur han verkligen säger saker, och det är meningen. Det är svårigheten med att skriva i första person, man befinner sig hela tiden i honom – så det blir svårare att beskriva honom utifrån. Då hjälper det om replikerna är välskrivna. Jag tror att jag lyckats. Äntligen.

Så i dag har jag nästan bara fokuserat på Tusenskönan. Jag får trösta mig med att jag redan innan i dag låg på plussidan vad gäller ord per dag på NaNoWriMo-projektet.

Statistiklista

6/11: Edurne: 3016 ord, Tusenskönan: 2181 ord

7/11: Edurne: 127 ord, Tusenskönan: 2449 ord.

Men dagen är inte slut än. Jag kan skriva på Edurne – en vintersaga en stund också innan sova. Och i morgon är en ny dag med nya möjligheter! För båda mina böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar