onsdag 31 oktober 2007

En novembersaga, en vintersaga, en kärlekssaga

I morgon börjar det, National Novel Writing Month.

Det har gått underbart bra att skriva de senaste två veckorna på bok Tusenskönan. Jag har använt nästintill varje ledig minut jag haft, småstunder under vardagar som jag stulit till mig, och naturligtvis också mina skrivarkvällar, 20:00-21:00, med några små undantag. Ordmätaren går upp, upp, upp!

Jag skriver bara för hand numera; det gör förunderligt nog att jag kommer in i flow-läge på en gång, och det går utmärkt att skriva. Jag har varit på Clas Ohlson och köpt mig två stycken “ballograf epoca”-kulspetspennor.

Och jag har laddat upp sedan långt tillbaka med spiralblock och spiralanteckningsböcker av olika slag som jag bär runt med. Aldrig att det ska bli som förra veckan då jag satt och skrev på Friskis & Svettis' “Friskispressen” i marginalen och mellan reklamblocken, i brist på bättre just då. Så nu är jag alltid förberedd.

Och hemma sätter jag på koreanska Original Soundtracks till filmer och teveserier som jag inte sett, men vars musik, bland annat vackra pianostycken såväl som gitarrstycken, är ypperliga till speciellt första kapitlet på Tusenskönan där det förekommer klassisk musik (de dansar vals och allt möjligt dylikt på en konserthusterrass).

Nu i dag insåg jag att baskisk musik fungerar väldigt bra också. Jag rekommenderar Kepa Junkera, han är en riktigt bra artist!

Det enda problemet jag har är hur jag ska få ihop det. Hur ska jag kunna fördela tiden rättvist mellan mina båda projekt, Tusenskönan och Edurne – en vintersaga?

Innan jag har min skrivartimme brukar jag numera ha en kreativ halvtimme av akrylmålande 19:30-20:00, som många gånger blivit en timme från 19:00-20:00. Men nu får akrylmålandet komma på undantag till förmån för skrivandet. Jag funderar på att dela upp det 50/50, dvs. en halvtimme med bok Tusenskönan och en halvtimme med Edurne – en vintersaga (eller motsvarande, en timme vardera om jag skriver från 19:00 till 21:00). Den stora svårigheten blir att skifta perspektiv och språk.

Tusenskönan är i första person, följer en mycket ordrik och ordstark såväl som målande uttryckbar Maximilian, medan Edurne – en vintersaga handlar om den unga flickan Edurne, tredje person, och betydligt mer sansat. Historien om Edurne är fortfarande väldigt löst planerad. Jag har en ingångsscen, så jag vet ungefär var jag ska börja i morgon, men det är (nästan) allt.

Edurne – en vintersaga utspelas parallellt med Tusenskönan, men följer som sagt helt andra karaktärer. Maximilian och hans vänner finns med i bakgrunden som medlemmar i ett berömt rockband som Edurne och hennes vänner svärmar för, så till den grad att de formar sin egen fanclub.

Så problemet för mig är hur jag ska få ihop det med böckerna så att inte Edurne – en vintersaga avslöjar slutet på Tusenskönan. Och om jag ändå låter slutet avslöjas, kommer någon alls att vilja läsa Tusenskönan? Vilken av dem ska jag kalla bok ett och vilken är bok två?

En vild idé jag hade var att skriva slutet på Edurne – en vintersaga i bok MK istället (den bok som är den fristående fortsättningen på Tusenskönan). Men vi får se hur det blir med det.

Hursomhelst. National Novel Writing Month börjar i morgon, och det ska bli jätteroligt att få skriva på något helt nytt och anta utmaningen på 50 000 ord på en månad. För min del får det gärna bli dubbelt, det vill säga 50 000 ord på Tusenskönan också. Men det är ett drömideal. Realistiskt sätt blir jag glad om jag får ihop det alls, att skriva på två böcker parallellt, även om de utspelas i samma, för mig väletablerade värld (som ändå har att bjuda på många överraskningar, har jag en känsla av).

Det är riktigt roligt att så många andra är med på NaNoWriMo, som jag har kontakt med på ett eller annat sätt. En av mina allra bästa väninnor, till exempel! *viftar och vinkar* Hon har tyvärr inte någon blogg, men hon finns på NaNoWriMo i alla fall!

Andra som också är med (och har bloggar/sidor som har med NaNoWriMo att göra) är:


Romanloppet

Sama

Sandra


Stort lycka till allihop! (Jag lägger kanske upp fler på den här listan om jag kommer på fler som jag känner som är med.) Nu är det bara att sova gott för att sätta igång i morgon bitti! Det här ska vi klara *peppar alla som vill lyssna*!

Uppdaterar snart igen för att tala om hur det går fortsättningsvis, och om jag får det ihop det med två böcker samtidigt... (Kärlekssagan i rubriken syftar förstås på den kärlekssaga som Tusenskönan kretsar kring. Men i förlängningen kan man säga att båda böckerna i grunden är kärlekssagor...)

2 kommentarer:

  1. Grymt imponerad av din disciplin med skrivandet! Det verkar fungera jättebra för dig! Starkt att ta upp ytterligare ett projekt dessutom. Dagens ordskörd skriven för mig! Heja!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Jag försöker att göra mitt bästa!

    :-D Ja, det är alldeles för stor och frestande utmaning att försöka skriva på två projekt samtidigt för mig att inte göra det, och dessutom är hela NaNoWriMo-grejen en så frestande utmaning, plus att det är en jättebra läxa, och utvecklande dessutom, att försöka skriva 50 000 ord utan att gå in i "redigera-skriva om-inte alls nöjd-vilket skräp jag skriver"-läget utan bara fortsätta att skriva. Sen är det ju så att ju mer man skriver desto bättre blir man, eller det är väl nästan det enda sättet att utvecklas på, att skriva mer... Så går mina resonemang i alla fall...

    Du gör ett jättejobb själv, och redan klar med dagens ordskörd låter toppen! :-D

    SvaraRadera