fredag 27 juli 2007

En liten guldklimp

I dag var jag på biblioteket och lämnade igen en mycket tung och stor bunt med böcker av diverse slag. Sedan fann jag en liten guldklimp, i form av en tunn liten pocketbok. Sam-tal heter den och författaren är Brita Salomon. Undertiteln är Liten handbok, och det stämmer mycket väl. På baksidan av boken står:

Sam-tal är en handbok om konsten att lyssna till och tala med varandra. Den vänder sig till alla som i sitt yrke eller på annat sätt har med människor att göra.

Jag har hunnit läsa lite i boken, ett par kapitel, och hittills är det mycket intressant. Det synes mig vara den perfekta boken för författare! Dialog och samtal är ju en stor del av varje skönlitterär bok, direkt eller indirekt. Och naturligtvis kan boken ha mycket att säga till en själv också, som privatperson och i verkliga livet.

Den bok jag lånat är från andra upplagan, utgiven 1988. Ursprungligen kom boken ut 1978. Men låt inte det gamla årtalet hindra dig från att låna boken! Den är som sagt ändå rekommendabel, och högst aktuell också i dag, i alla fall efter vad jag läst hittills.

Dessutom är den tunn, lättläst och lättillgänglig, med instuderingsfrågor för den som vill fundera vidare, och med tips om annan litteratur i liknande ämnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar